بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟
بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟
تزریق فیلر و بوتاکس مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 6 فروردین ماه 1403

بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش های جوانسازی پوست صورت در بین خانم ها و آقایان است. شما با تزریق بوتاکس در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید از شر چین و چروک های پوست خود خلاص شود. البته بوتاکس کاربردهای درمانی هم دارد که برای درمان میگرن، درمان تعریق و … نیز استفاده می شود. اما آیا این روش برای همه مناسب است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به پاسخ این سوال که بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است بپردازیم؟

آیا بوتاکس یک روش بی خطر است؟

بوتاکس نوعی سم است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود.

در واقع عملکرد بوتاکس به این صورت است که به طور موقت عضلات بافت هدف را فلج می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا، بوتاکس را یک روش کاملا بی خطر و ایمن برای جوانسازی پوست اعلام کرده است؛ اما به شرطی که توسط پزشک متخصص و به اندازه کافی تزریق شود. 

تقریبا می توان گفت که اکثر افراد می توانند از مزایای بوتاکس بهره مند شوند اما تعداد کمی از افراد هم هستند که نباید این کار را انجام دهند. در ادامه درباره اینکه بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟ صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.  

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

در ادامه خواهیم گفت که بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است:

بانوان باردار

نمی توان به طور قطع گفت که تزریق بوتاکس در دوران بارداری ممنوع است یا خطری مادر و جنین را تهدید می کند، اما پزشکان توصیه می کنند برای اطمینان بیشتر تزریق بوتاکس در این دوران انجام نشود.

خانم‌ های شیرده

از آنجا که بوتاکس نوعی سم است، امکان دارد سلامت کودک شیرخوار را تهدید کند؛ به همین دلیل است که توصیه می شود خانم های شیرده از تزریق بوتاکس در این ایام خودداری کنند.

بیماران مبتلا به اختلالات عصبی-عضلانی

بیماران مبتلا به اختلالات عصبی-عضلانی ممنوعیت بوتاکس دارند. از جمله بیماری های مربوط به اختلالات عصبی عضلانی که نباید تزریق بوتاکس انجام دهند عبارتند از:

  • بیماری ALS یا لو گریک 
  •  سندرم میاستنی لامبرت-ایتون

علائم این نوع بیماری ها ممکن است در اثر تزریق بوتاکس تشدید پیدا کنند. طبق تحقیقات انجام شده بیماران مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی که تزریق بوتاکس انجام داده اند، دچار مشکلات تنفسی شدید مثل دیسفاژی و اختلال در بلع شده اند. 

بیماران مبتلا به آسم یا آمفیزم

بیماران مبتلا به آسم یا آمفیزم همانند بیماران مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی در صورت تزریق بوتاکس، دچار تشدید مشکلات تنفسی آنها و یا حتی مرگ آنها می شود. 

افرادی که به بوتاکس آلرژی دارند

یکی از عوارض بوتاکس که بسیار نادر است، آلرژی به این نوع سم است. در صورتی که شما بعد از تزریق بوتاکس علائمی مثل خس خس سینه، کهیر،  احساس ضعف، خارش و تورم لب ها، صورت، گلو و زبان را داشته اید به احتمال زیاد جزء این افراد هستید و دیگر نباید این تزریق را تکرار کنید.

افراد زیر ۱۸ سال

در جواب این سوال که بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟ قطعا افراد زیر 18 سال جزء این افراد هستند. البته در صورتی که تشخیص پزشک برای موارد درمانی تزریق بوتاکس برای افراد زیر 18 سال باشد، باید این کار انجام شود. 

ممنوعیت دارویی

یکی از اقدامات قبل از تزریق بوتاکس که اکیدا به آن توصیه می شود، قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، ویتامین E، امگا 3، ادویل، ایبوپروفن، موترین و … حداقل دو هفته قبل از تزریق است. 

در صورتی که پزشک شما به دلیل بیماری یا مشکل شما اجازه قطع این نوع داروها را برای مدتی نمی دهد، نمی توانید تزریق بوتاکس انجام دهید. 

داروهای ضد انعقاد خون

در صورتی که اختلال انعقاد خون دارید و مجبور به مصرف داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین هستید، شما کاندیدای مناسب برای تزریق بوتاکس نیستید. 

البته این توصیه معمولا برای بیمارانی است که دوزهای بالاتر این دارو را استفاده می کنند، می شود، افرادی که دوز کمتری از این دارو را مصرف می کنند، می توانند با مشورت پزشک خود تزریق بوتاکس را انجام دهند. 

افرادی که تبخال یا حساسیت پوستی دارند

تزریق بوتاکس اصولا در پیشانی، اطراف چشم ها، لب، گونه ها و خطوط ابرو انجام می شود. در صورتی که در این نواحی بیماری پوستی یا تبخال داشته باشید بهتر است تزریق بوتاکس را به زمان دیگری موکول کنید.

همچنین در صورتی که در این نواحی مبتلا به حساسیت پوستی یا زخم باز هستید، باید تا زمان ترمیم شدن زخم و برطرف شدن حساسیت برای تزریق بوتاکس صبر کنید.

ضعف سیستم ایمنی

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا به بیماری خود ایمنی مبتلا هستند، نباید تزریق بوتاکس انجام دهند. زیرا باکتری های موجود در بوتاکس ممکن است برای این افراد خطرناک باشد. 

بوتاکس برای چه کسانی مناسب است؟

پس از اینکه درباره این موضوع که چه کسانی نباید بوتاکس کنند صحبت کردیم نوبت آن است که درباره کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس صحبت کنیم که شامل افراد با شرایط زیر است:

  • افرادی که چین و چروک در پیشانی و اطراف چشم خود دارند؛
  • افراد بالای 18 سال؛
  • افرادی که از بیماری میگرن رنج می برند؛
  • افرادی که دچار تعریق زیاد می شوند؛
عکس بوتاکس

در کدام مناطق بدن امکان تزریق بوتاکس وجود دارد؟

  • تزریق بوتاکس پیشانی و بالای بینی؛
  • تزریق بوتاکس برای رفع افتادگی پلک؛
  • تزریق بوتاکس به خطوط اخم؛
  • تزریق بوتاکس به خطوط پنجه کلاغی برای رفع چین و چروک دور چشم؛
  • تزریق بوتاکس به اطراف لب برای از بین بردن خطوط اطراف لب؛
  • تزریق بوتاکس به خطوط شانه و گردن؛
  • تزریق بوتاکس برای رفع تعریق به زیر بغل و کف دست؛

در کدام مناطق بدن امکان تزریق بوتاکس وجود ندارد؟

مهم ترین دلیل ممنوعیت بوتاکس در مناطق ممنوعه این است که ممکن است منجر به فلج شدن همیشگی عضلات هدف شود. از جمله مناطق ممنوعه بدن برای تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • روی پلک ‌های بالا و پایین
  • روی ابروها
  • اطراف بینی یا دهان
  • دو طرف بینی

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.