با عوارض بوتاکس آشنا شوید
عوارض بوتاکس کدام اند؟
تزریق فیلر و بوتاکس مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 5 بهمن ماه 1402

با عوارض بوتاکس آشنا شوید

تزریق بوتاکس یکی از کم خطرترین روش ها برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک صورت و گردن است؛ بنابراین احتمال بروز عوارض بوتاکس بسیار نادر است مگر اینکه فردی که تزریق را انجام می دهد تخصص و مهارت کافی نداشته باشد.

 حدود نیم قرن است که از بوتاکس که نوعی سم به اسم بوتولونیوم است برای درمان مشکلات مختلف استفاده می شود و حدود 15 سال است که پای این ماده به عرصه زیبایی هم کشیده شده است. طبق تحقیقات انجام شده در صورتی که این روش اصولی و توسط فرد متبحر انجام شود عوارض بوتاکس را تجربه نخواهید کرد؛ اما در هر صورت نمی توان از عوارض احتمالی هر گونه روش جراحی و غیرجراحی غافل شد. ما در این سری از مقالات کلینیک زیبایی قوی سفید قصد داریم به طور خاص درباره عوارض بوتاکس صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

🎯 تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

عوارض بوتاکس چیست؟

همان طور که در بخش مقدمه گفتیم به طور کل احتمال بروز عوارض بوتاکس بسیار نادر است و در اکثر مواقع این عوارض به دلیل عدم تبحر شخص تزریق کننده رخ می دهد. بنابراین اولین و مهم ترین توصیه ای که ما به شما داریم این است که تزریق بوتاکس را تنها در کلینیک ها و مراکز معتبر پوست و مو انجام دهید تا از فواید بوتاکس بهره مند شوید. در این قسمت به کلیه عوارض احتمالی که ممکن است در اثر تزریق بوتاکس تجربه کنید اشاره کرده ایم.

عوارض طبیعی بوتاکس

هر گونه عمل جراحی و غیرجراحی عوارض طبیعی مختص خود را دارند که بوتاکس هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوارض طبیعی بوتاکس عبارتند از:

قرمزی و تورم

قرمزی و تورم یک واکنش طبیعی پس از تزریق بوتاکس است که از در هر کسی به نسبت نوع پوستی که دارد از خفیف تا متوسط بروز پیدا می کند و این عارضه ظرف چند ساعت به طور کامل رفع می شود.

شدت قرمزی و تورم پس از تزریق بوتاکس به نوع پوست فرد، میزان ماده تزریق شده و همچنین ضخامت سوزنی که برای تزریق استفاده می شود بستگی دارد. پیشگیری از بروز این عارضه تا حد زیادی به تجربه پزشک بستگی دارد.  

در صورتی که پزشک از سوزن های ظریف و مواد باکیفیت برای تزریق استفاده کند و عملیات تزریق را به آرامی انجام دهد احتمال ایجاد قرمزی و ورم بسیار کم است. همچنین برای درمان ورم صورت بعد از بوتاکس می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. 

درد

اصولا تزریق بوتاکس درد زیادی ندارد اما میزان درد تزریق بوتاکس کاملا وابسته به آستانه تحمل درد در افراد مختلف است. در صورتی که آستانه درد شما پایین است می توانید از یک ساعت قبل از تزریق قرص استامینوفن مصرف کنید و یا اینکه قبل از تزریق از کرم های بی حس کننده موضعی استفاده کنید. 

سردرد و تهوع

یکی از شایع ترین عوارض بوتاکس صورت و پیشانی سردرد و تهوع است. این عوارض اصولا بین 2 تا 15 درصد از افراد بروز پیدا می کند. البته سردرد و تهوعی که بعد از تزریق بوتاکس پیشانی تجربه می شود بسیار خفیف است و قابل تحمل می باشد و پس از گذشت چند ساعت به طور کامل رفع می شود. 

کبودی

کبودی اصولا به دلیل سوراخ شدن رگ های خونی در محل تزریق رخ می دهد که این اتفاق اصولا به دلیل اینکه پزشک به خوبی محل عروق خونی را قبل از تزریق شناسایی نمی کند رخ می دهد؛ بنابراین می توان به جرات گفت که کبودی بعد از تزریق بوتاکس در اکثر مواقع به دلیل عدم تبحر و تجربه دکتر زیبایی است. 

برای پیشگیری از کبودی، پزشکان توصیه می کنند از مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ژلوفن حداقل از یک هفته قبل از تزریق خودداری کنید. استفاده از پمادهایی که حاوی ویتامین K یا عصاره گیاه آرنیکا هستند در رفع کبودی پس از تزریق بوتاکس موثر هستند. از جمله سایر اقداماتی که برای جلوگیری از کبودی پوست می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • تزریق بوتاکس در حالت نشسته انجام شود؛
  • پزشک باید عروق خونی را قبل از تزریق شناسایی کند به خصوص اگر این نواحی اطراف چشم و سایر بخش های مستعد است. 
  • دکتر زیبایی با فشار دادن انگشت به محل تزریق می تواند احتمال کبودی پس از تزریق را کاهش دهد. 

عفونت

با اینکه عفونت را در عوارض بوتاکس صورت آورده ایم ولی خوشبختانه تا به امروز گزارشی مبنی بر ایجاد عفونت پس از تزریق بوتاکس اعلام نشده است.

واکنش ‌های کولینرژیک

یکی دیگر از عوارض بوتاکس واکنش های کولینرژیک است که اصولا به شکل خشکی دهان یا چشم ها بروز پیدا می کند. این عارضه اصولا در صورت استفاده از فرآورده هایی که از سم بوتولونیوم نوع B ساخته شده اند بروز پیدا می کند در کلینیک های زیبایی معتبر از سم بوتولونیم نوع A استفاده می شود و احتمال بروز واکنش های کولینرژیک تقریبا صفر درصد است. 

بیشتر بخوانید:

عوارض تزریق بوتاکس در خط اخم

یکی از شایع ترین تزریقات بوتاکس بین دو ابرو و برای از بین بردن خطوط اخم است. شایان ذکر است که هیچ کدام از عوارض بوتاکس در خط اخم خطرناک نیستند و تنها ممکن است زیبایی شما را تحت تاثیر قرار دهد که این عوارض عبارتند از:

افتادگی پلک

افتادگی پلک در اثر تزریق بوتاکس در گذشته بیش از الان شیوع داشته اما همچنان نیز در صورتی که تزریق بوتاکس پیشانی در مراکز غیر معتبر انجام شده احتمال بروز آن وجود دارد. در واقع افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس اصولا به دلیل تزریق نادرست و انتخاب محل اشتباه برای تزریق رخ می دهد. افتادگی پلک اصولا بین 2 الی 15 روز پس از تزریق مشاهده می شود و حدود 2 الی 8 هفته طول می کشد که این عارضه رفع شود. با این حال به مرور زمان که اثرات بوتاکس از بین می رود افتادگی پلک هم به طور کامل رفع می شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست. 

برای پیشگیری از افتادگی پلک پس از تزریق موارد زیر را رعایت کنید:

  • پس از تزریق بوتاکس خم نشوید.
  • محل تزریق را دستکاری نکنید.
  • پزشک باید بوتاکس را در مقادیر کم و به آرامی تزریق کند.
  • برای تثبیت بوتاکس توصیه می شود که تا چند ساعت به طور مداوم عضلات مورد نظر را با بالا دادن ابروها و اخم کردن به کار گیرید تا بوتاکس سریع تر جذب شود و به سمت سایر عضلات نرود. 

افزایش خطوط اطراف بینی

گاهی به دلیل فلج شدن عضلات بین دو ابرو در اثر تزریق بوتاکس فعالیت عضلات مجاور بینی بیشتر می شود و خطوط این ناحیه نمایان می شود؛ به ویژه در هنگام خندیدن یا اخم کردن. با تزریق بوتاکس در اطراف بینی می توان این مشکل را رفع کرد. 

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

افتادگی ابرو

عضله پیشانی بسیار نازک و حساس است و در برابر حتی تزریقات کم بوتاکس هم واکنش نشان می دهد. در صورتی که پزشک محل تزریق بوتاکس پیشانی را به درستی انتخاب نکند و بیش از اندازه پایین باشد احتمال افتادگی ابرو و پلک ها وجود دارد. بروز این عارضه هم کاملا بستگی به تجربه و مهارت پزشک دارد. 

چهره بی ‌احساس

چهره بی احساس یکی دیگر از عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم است که در اثر تزریق بیش از حد بوتاکس رخ می دهد. همان طور که قبلا گفتیم عضله پیشانی حساسیت بالایی به داروی بوتاکس دارد به همین منظور پزشکان متبحر در مرحله اول دوز پایینی از بوتاکس را به پیشانی تزریق می کنند و یک ماه بعد نتیجه را بررسی می کنند و در صورت نیاز مقداری از بوتاکس را یک ماه بعد تزریق می کنند. 

شل شدن پلک پایین

اصولا از بوتاکس برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم استفاده می شود و شادابی و جوانی را به چشم ها می بخشد اما در صورتی که تزریق طبق اصول انجام نشود عوارض بوتاکس دور چشم که شامل  شل شدن پلک پایین است؛ مشاهده می شود. این عارضه هم مانند سایر عوارض بوتاکس به توانایی و مهارت پزشک بستگی دارد و کاملا موقتی است. 

سایر عوارض بوتاکس دور چشم عبارتند از:

  • افتادگی پلک پایین
  • افتادگی پلک بالا
  • دو بینی و لوچی چشم ‌ها(بسیار نادر)
  • افتادگی لب (نادر)
  • عمیق شدن خطوط گونه (نادر)

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.