راه درمان جوش های گوشتی چیست؟
درمان جوش های گوشتی
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 21 شهریور ماه 1402

راه درمان جوش های گوشتی چیست؟

جوش گوشتی یکی از سرسخت ترین انواع جوش است که ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد و گاهی نیز همراه با درد است اما خبر خوب این است که امکان درمان جوش های گوشتی روی صورت و بدن وجود دارد. 

جوش های گوشتی جزء جوش های خطرناک هستند که  اگر نسبت به درمان آنها اقدام نشود و آن را دستکاری کنید، ممکن است تبدیل به اسکار شود و برای همیشه مهمان صورت یا بدنتان باقی بماند. بنابراین بهترین راهکار برای درمان جوش گوشتی مراجعه به پزشک متخصص است. اگر قصد درمان جوش های گوشتی خود با روش های کم تهاجمی و در عین حال قطعی را دارید می توانید، به کلینیک قوی سفید مراجعه کنید.

🎯 پکیج درمانی جوش های گوشتی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

انواع جوش صورت

انواع جوش صورت و بدن بسیار متنوع هستند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

جوش ‌های سرسیاه

به جوش های سرسیاه کومدون های باز نیز گفته می شود. وجه تمایز جوش های سرسیاه با سایر انواع جوش ها اعم از جوش های گوشتی در این است که منافذ این نوع جوش ها باز است و فرایند اکسیداسیون با مواد موجود در منافذ پوست ترکیب شده و باعث سیاه شدن آنها می شود. 

بهترین روش درمانی برای جوش های سر سیاه، شستن صورت با شوینده های حاوی اسیدهای بتا هیدروکسی مانند اسید سالیسیلیک است که به عمق پوست نفوذ کرده و می تواند این نوع جوش ها از بین ببرد. البته رتینول که نوعی ویتامین A است هم برای درمان جوش سر سیاه موثر است. 

جوش سر سیاه

جوش ‌های سرسفید

به جوش های سرسفید، کومدون های بسته هم گفته می شود و شبیه جوش های سرسیاه هستند اما با این تفاوت که منافذ آنها بسته است. بهترین روش درمان جوش های سرسفید شستن صورت با اسیدهای BHA مثل اسید سالیسیلیک و استفاده از محصولات غیر کومدون زا و فاقد چربی است. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش زیر پوستی

پوسچول

پوسچول ها نوعی جوش چرکی هستند که به صورت برجستگی های سفید بزرگ هستند که با پوست قرمز و ملتهب پوشانده می شوند. استفاده از شوینده های صورت گوگردی و همچنین بنزوئیل پراکسید موضعی در کاهش التهابات این نوع آکنه ها موثر هستند. البته برای درمان جوش های چرکی مانند پوسچول ها ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی مثل مینوسیکلین و کلیندامایسین را نیز تجویز کند.

پاپول ‌ها

پاپول ها جوش های برجسته ای هستند که قطر آنها اصولا کمتر از یک سانتی متر است. این نوع جوش ها انواع، رنگ ها و اندازه های مختلفی دارند که پس از گذشت چند روز ممکن است به جوش چرکی تبدیل شوند. دستکاری کردن این نوع جوش ها و استفاده از لوازم آرایشی باعث تحریک آنها می شود.

جوش پاپول

ندول ‌ها

در صورتی که منافذ عمیق پوست توسط چربی و سلول های مرده پوست مسدود شود باعث ایجاد ندول ها می شود که در صورت ملتهب بودن به کیست گره ای تبدیل می شوند که معمولا همراه با درد هستند. 

درمان ندول ها در اکثر مواقع با داروهای بدون نسخه و روش های خانگی امکان پذیر نیست و نیاز به روش های درمانی قوی تر دارد. بهترین دکتر جوش ممکن است برای درمان این نوع جوش ها آنتی بیوتیک های خوراکی مثل ماینوسیکلین یا رتینوئیدهای خوراکی مثل ایزوترتینوئین را تجویز می کند. 

جوش های ندولار

کیست‌ ها

آکنه کیستیک یا گوشتی، یکی از جدی ترین انواع آکنه است که به دلیل مسدود شدن منافذ زیر سطح پوست ایجاد می شود. جوش های گوشتی معمولا حاوی چرک یا مایع هستند که ممکن است بزرگ، قرمز و حتی دردناک باشند. بهترین راه درمان جوش های گوشتی مراجعه به یک دکتر جوش متخصص و متبحر است و گزینه های تجویزی پزشک اصولا شامل تزریق استروئید، آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی و ایزوترتینوئین است. 

آکنه کیستیک شدیدترین نوع آکنه و جزء جوش های خطرناک است که در صورت عدم درمان باعث زخمی شدن پوست بر جای ماندن جای جوش بر روی پوست می شود. 

بیشتر بخوانید: روش های درمان جای جوش

از جمله دلایل ایجاد جوش های گوشتی عبارتند از:

  • سن (افراد در سنین نوجوانی بیشتر مستعد ابتلا به جوش های گوشتی هستند)
  • سابقه خانوادگی
  • تغییرات هورمونی و استرس

آکنه گوشتی کونگولوباتا

آکنه گوشتی کونگولوباتا (AC) در صورتی اتفاق می افتد که کیست ها و گره های آکنه با یکدیگر در عمیق ترین بخش پوست شروع به رشد کنند. این نوع از آکنه یکی از بیماری های التهابی پوستی نادر است اما بسیار جدی است و ممکن است صورت، پشت و قفسه سینه فرد را درگیر کند. با گذشته زمان این نوع آکنه گوشتی باعث ایجاد زخم های بزرگ و بدشکل بر روی پوست می شود.

خوشبختانه امروزه با تکنیک های پزشکی امکان درمان آکنه های گوشتی کنگلوباتا وجود دارد که از ایجاد زخم و برجای ماندن جای زخم نیز جلوگیری می کند. 

علت ایجاد جوش گوشتی کنگلوباتا چیست؟

جوش گوشتی کنگلوباتا در اثر پیوند کیست ها، ندول ها و آبسه ها ایجاد می شود. درمان آکنه های گوشتی کنگلوباتا تقریبا با روش های خانگی و داروهای بدون نسخه امکان پذیر نیست.

طبق تحقیقات انجام شده، آقایانی که سفید پوست هستند بیشتر در معرض ابتلا این نوع آکنه ها هستند. همچنین این نوع بیماری پوستی در برخی افراد به دلیل اختلال خود التهابی ژنتیکی دیده شده است. 

درمان جوش های گوشتی کنگلوباتا

همان طور که گفتیم درمان های بدون نسخه برای درمان جوش های گوشتی کنگلوباتا موثر نیستند، چون این داروها فقط به لایه های بالایی پوست نفوذ پیدا می کنند در حالی که ریشه این نوع جوش های گوشتی در اعماق پوست است. 

دکتر متخصص جوش ممکن است برای درمان جوش های گوشتی، داروهای موضعی، داروهای خوراکی و داروهای اسکار را به صورت ترکیبی توصیه کند. 

شایان ذکر است در صورتی که علت جوش های گوشتی در زنان تغییرات هورمونی باشد ممکن است پزشک مصرف قرص های ضد بارداری و ضد آندروژن را توصیه کند. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش های هورمونی

درمان جوش های گوشتی

همان طور که گفتیم آکنه گوشتی یکی از شدیدترین انواع جوش صورت و بدن و البته جزء جوش های خطرناک است که احتمال ایجاد زخم یا عفونت در اثر بروز آنها وجود دارد. 

🎯 پکیج درمانی جوش های گوشتی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

درمان جوش های گوشتی حداقل 3 ماه طول می کشد بنابراین چیزی به اسم درمان جوش در پنج دقیقه یا درمان سه سوته جوش برای این نوع جوش ها واقعیت ندارد. روش های درمان جوش گوشتی شامل مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی، موضعی و استفاده از کرم های جوش است که در ادامه متداول ترین روش های درمان جوش های گوشتی روی صورت و بدن را آورده ایم:

  • داروهای آنتی بیوتیک موضعی، محلول ها و لوسیون ها برای از بین بردن التهابات و باکتری های ناشی از آکنه؛
  • اسید‌سالیسیلیک یا اسید‌آزلائیک برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باکتری ها؛
  • بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن باکتری های روی پوست؛
  • رتینوئیدها مانند آداپالن، تازاروتن، ترتینوئین و سایر مشتقات ویتامین A؛
  • تزریق کورتیکواستروئید؛
  • جراحی و تخلیه چرک؛
  • ایزوترتینوئین (آکوتان)؛

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.