جوش پریودی؛ علت، علائم و روش های رفع جوش پریودی
همه چیز درباره جوش پریودی
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 18 شهریور ماه 1402

جوش پریودی؛ علت، علائم و روش های رفع جوش پریودی

جوش پریودی (جوش PMS) نوعی آکنه است که ایجاد آن و شدت گرفتن آن کاملا وابسته به چرخه قاعدگی بانوان است. برخی از افراد دچار جوش قبل از پریودی می شوند و در طول قاعدگی شدیدتر می شود. در ادامه با کلینیک قوی سفید همراه باشید تا اینکه جوش پریودی چگونه است؟ علت آن چیست و روش های درمان آن چیست آشنا شوید.

🎯 پکیج درمانی انواع جوش ها با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

جوش پریودی چگونه است؟

دلیل ایجاد جوش قبل پریودی، تغییرات هورمونی است که در بدن بانوان رخ می دهد. در اوایل دوران قاعدگی سطح استروژن بدن بالا می رود و در اواخر این دوره نیز سطح هورمون پروژسترون بالا می رود. قبل از شروع سیکل پریودی سطح این دو هورمون در بدن کاسته می شود و سطح هورمون تستسترون (هورمون مردانه) در بدن بانوان بالا می رود. 

در واقع دلیل اصلی ایجاد جوش قبل پریودی، به افزایش سطح هورمون تستسترون در بدن برمی گردد. در اواسط دوره قاعدگی قبل، افزایش هورمون پروژسترون باعث تحریک ترشح چربی و سبوم بیشتر می شود و پوست ممکن است دچار تورم یا التهاب شود. از طرفی بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون قبل و حین قاعدگی باعث ترشح بیشتر سبوم و چربی می شود. البته افزایش ترشح سبوم در برخی از افراد باعث روشن شدن پوست در قبل و حین قاعدگی می شود اما در برخی افراد دیگر باعث ایجاد جوش قاعدگی می شود. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش های هورمونی

اما در جواب اینکه جوش پریودی چگونه است؟ باید بگوییم که تفاوت سطح چربی در پوست افراد مختلف باعث می شود که آکنه پریودی در هر شخصی به شکل متفاوت از فرد دیگری بروز پیدا کند که در ادامه درباره انواع جوش قاعدگی بیشتر صحبت کرده ایم.

علت جوش پریودی چیست؟

علت جوش پریودی می تواند به عفونت های داخلی بدن، مصرف داروهای کنترل هورمون یا برخی از قرص های ضدبارداری، مصرف مواد غذایی آلرژی زا، تضعیف سیستم ایمنی، ژنتیک، شروع سن بلوغ یا نزدیک شدن به دوران یائسگی بر گردد. 

انواع جوش قاعدگی کدامند؟

قبل از اینکه با روش های رفع جوش پریودی آشنا شوید ابتدا بهتر است انواع جوش پریودی را بشناسید. انواع آکنه قاعدگی عبارتند از:

  • جوش های سر سیاه: این نوع از آکنه ها به صورت جوش های سرباز به رنگ های تیره بر روی سطح پوست نمایان می شوند.
  • جوش های سر سفید: این نوع جوش ها در زیر لایه سطحی پوست قرار دارند و در برخی مواقع نیز چرکی می باشند.
  • پاپول ها: این نوع از آکنه ها، جوش های کوچک به رنگ قرمز هستند که در برخی مواقع به دلیل عفونت فولیکول های مو به وجود می آیند.
  • پاسچول ها: این جوش ها جزء جوشهای عفونی می باشند که معمولا به رنگ سفید یا زرد دیده می شوند و قبل از شروع سیکل عادت ماهانه معمولا در صورت بانوان نمایان می شوند.
  • ندول ها: این نوع از آکنه ها، جزء جوش های خیلی بزرگ و دردناک می باشند. 

علائم جوش پریودی چیست؟

جوش پریودی کاملا متفاوت از انواع جوش هایی است که در روزهای معمولی مهمان صورت بانوان می شوند. جوش های قاعدگی معمولا جزء جوش های ملتهب، قرمز و یا حتی دردناک می باشند. جوش صورت پریودی معمولا روی گونه ها دیده می شوند، اما در برخی مواقع ممکن است در چانه، خط فک و گردن نیز به وجود آیند. 

روش های رفع جوش پریودی

یکی از روش های درمان جوش قبل از پریودی، مکمل خوراکی ویتامین A است. البته قبل از شروع مصرف این مکمل حتما از یک پزشک مشورت بگیرید. ویتامین A حداقل به مدت 5 ماه باید استفاده شود تا تاثیرات آن دیده شود؛ این کار بهترین روش درمان جوش در پریودی است. 

البته برای درمان جوش های خفیف می توانید از داروهای موضعی که به شکل لوسیون، ژل یا محلول هستند و حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک می باشند و در داروخانه ها به فروش می رسند استفاده کنید. البته ممکن است بهترین دکتر جوش داروهای دیگری را برای رفع جوش پریودی تجویز کند که عبارتند از:

🎯 پکیج درمانی انواع جوش ها با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

اسید آزلائیک

این نوع داروها باکتری های بد پوست را می کشند و باعث کاهش التهاب پوست می شوند. همچنین اسید آزلائیک به طور قابل توجهی می تواند باعث کاهش لکه های پوستی و صاف کردن سطح پوست شود. 

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی بر پایه ویتامین آ ساخته شده است که باعث تولید سلول های جدید پوست و از بین بردن چربی ها و سلول های مرده پوست است. رتینوئیدها از ایجاد جوش های سرسیاه و سرسفید جلوگیری می کنند. 

بیشتر بخوانید:

درمان جوش های سرسیاه

آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی 

آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن قرمزی و التهاب پوست می شوند. از جمله آنتی بیوتیک های موضعی برای درمان جوش های پریودی آزیترومایسین و کلیندامایسین هستند که البته به دلیل خطر مقاومت باکتریایی استفاده از آنها به تنهایی توصیه نمی شود. 

داروهای ضد بارداری خوراکی

بعضی از قرص های ضدبارداری برای درمان جوش که مورد تایید سازمان FDA قرار گرفته است؛ داروهای ضدبارداری خوراکی ترکیبی هستند که حاوی پروژسترون و استروژن هستند. 

روش های درمان خانگی جوش پریودی

در اینکه روش های پزشکی در درمان جوش های قاعدگی موثر هستند شکی نیست اما برخی از افراد به دنبال روش های درمان خانگی جوش پریودی هستند؛ از جمله این روش ها عبارتند از:

خوردن میوه و سبزیجات

یکی از روش های موثر درمان گیاهی جوش های قبل از پریود، خوردن میوه و سبزیجات است. داشتن یک رژیم غذایی سالم تا حد زیادی از ایجاد جوش های هورمونی جلوگیری می کند. 

از جمله میوه و سبزیجاتی که برای رفع جوش های قاعدگی موثر هستند عبارتند از:

  • زغال اخته 
  •  سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل 

مصرف شکر و لبنیات ممنوع!

از جمله مواد غذایی که منجر به تشدید انواع جوش ها می شوند عبارتند از شکر و انواع لبنیات. در صورتی که رژیم غذایی شما بدون قند و لبنیات به ویژه در هفته قبل و بعد از تخمک گذاری باشد؛ احتمال ایجاد جوش در پریودی کاسته می شود. 

ورزش کنید

ورزش کردن یکی از روش های درمان جوش است. انجام ورزش روزانه باعث ایجاد تعادل در سطح قند خون می شود؛ که از ایجاد جوش می تواند جلوگیری کند.

انواع ورزش های استقامتی مثل اسکیت، دویدن، شنا، دوچرخه سواری و …. برای پوست های لک دار مستعد جوش می توانند بسیار مناسب باشند. البته ورزش های دیگری مثل تنیس، والیبال، فوتبال، یوگای صورت و … نیز می توانند در کاهش ترشح سبوم و چربی های پوست موثر باشند. 

قرارگیری طولانی مدت در برابر نور خورشید ممنوع!

افرادی که پوست مستعد جوش دارند در صورتی که به طور مداوم در معرض نور خورشید قرار گیرند این مشکل آنها تشدید خواهد شد. متخصصین پوست توصیه می کنند که همه افراد از ضد آفتاب استفاده کنند؛ تا از خطرات اشعه خورشید در امان باشند. 

ماسک عسل استفاده کنید

شاید بارها درباره مزایای عسل برای درمان جوش و بسیاری از بیماری های پوستی شنیده باشید. عسل طبیعی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد در پاک کردن منافذ مسدود شده پوست و در نهایت درمان جوش می تواند بسیار موثر باشد. 

یکی دیگر از روش های درمان خانگی جوش پریودی استفاده از ماسک عسل است. عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و مرطوب کنندگی که دارد می تواند باعث از بین بردن سلول های مرده پوست شود. همچنین اثر ضد التهابی عسل می تواند در کاهش التهابات موضعی جوش ها موثر باشند. 

سوالات متداول

علت جوش پریودی چیست؟

عفونت های داخلی بدن، مصرف مواد غذایی آلرژی زا، مصرف داروهای هورمونی یا قرص های ضد بارداری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ژنتیک، شروع سن بلوغ و یا نزدیک شدن به دوران یائسگی

چه غذاهایی جوش های قاعدگی را تشدید می کنند؟

از خوردن غذاهایی مثل فست فودها، غذاهای ادویه دار، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای چرب و غذاهای تند در زمان پریودی پرهیز کنید.

جوش های پریودی تا چه سنی ادامه دار هستند؟

جوش قاعدگی از سنین بلوغ دختران نوجوان تا سن 50 سالگی ممکن است مهمان صورتشان باشد که البته این بازه سنی در افراد مختلف متفاوت است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.