درمان جوش چرکی با روش های قطعی
درمان جوش چرکی
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 2 دی ماه 1402

درمان جوش چرکی با روش های قطعی

جوش چرکی که در اصطلاح علمی به آن آکنه کیستیک (cystic acne) یا آکنه ندولوکیستیک (nodulocystic acne) نیز گفته می شود، از جمله آکنه های شدید است که منجر به ایجاد جوش های چرکی بزرگ، ملتهب و البته دردناک می شود. شاید جوشهای چرکی وحشتناک تر از سایر انواع آکنه باشد و برای درمان جوش چرکی نیاز به مراجعه پزشک باشد. در ادامه با کلینیک پوست و موی قوی سفید همراه باشید تا با این نوع آکنه و روش های درمان جوش چرکی آشنا شوید. 

درمان جوش های چرکی تنها در صورت خفیف بودن با روش خانگی امکان پذیر است. در صورتی که این جوش ها شدید باشند باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. ما در کلینیک پوست و موی قوی سفید با پکیج درمانی اختصاصی که شامل  مواد برند درمانی مانند برند Sothys و Mariagaland فرانسه و با دستگاه های غیرتهاجمی است؛ متناسب با نوع پوست و نوع آکنه درمان قطعی جوش چرکی را انجام می دهیم.

🎯 پکیج درمانی جوش های چرکی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

علائم جوش های چرکی چیست؟

قبل از اینکه با چگونگی درمان جوش چرکی آشنا شوید نیاز است که با تفاوت های این نوع جوش در مقایسه با سایر انواع جوش آشنا شوید. آکنه کیستیک جد از اینکه یکی از شدیدترین انواع آکنه است، از طرفی بزرگ تر از سایر انواع جوش نیز می باشد. از جمله سایر تفاوت های جوش کیستیک با سایر جوش ها عبارتند از:

  • جوش بزرگ پر از چرک
  • برآمدگی سفید بزرگ
  • کیست قرمز رنگ
  • حساس یا دردناک در هنگام لمس

جوش های چرکی بیشتر روی صورت ایجاد می شوند اما گاهی در قفسه سینه، بازوها، گردن، شانه، پشت کمر و پشت گوش نیز ایجاد می شود. 

علت ایجاد جوش های چرکی صورت چیست؟

علت ایجاد آکنه به گرفتگی منافذ روی پوست برمی گردد. فاکتورهای مختلفی علت تجمع سبوم (چربی طبیعی پوست) در زیر پوست و ایجاد آکنه کیستیک است که در ادامه به دلایل ایجاد جوش های چرکی صورت پرداخته ایم:

  • تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری یا یائسگی 
  • بیماری های مختلف مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف داروها و قرص های جلوگیری از بارداری 
  • استرس و تنش روانی
  • ژنتیک

بیشتر بخوانید: درمان جوش های هورمونی

درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک

از جمله روش های درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک عبارتند از:

ترکاندن جوش های چرکی ممنوع!

هر کاری می کنید بکنید اما از خارج سازی جوش چرکی بزرگ و عفونی جدا خودداری کنید؛ چرا که به دلیل عمق این نوع جوش نه تنها ترکاندن آن بی اثر است بلکه زمان بهبودی آن را هم به تعویق می اندازد.

در صورتی که قصد خارج سازی جوش چرکی بزرگ و عفونی دارید باید این خبر را به شما بدهیم که بعد از آن منتظر شدیدتر شدن جوش ها و پخش آن در تمام صورتتان باشید. علاوه بر اینکه، در صورت دستکاری کردن این نوع جوش ها، احتمال ایجاد جای زخم بسیار زیاد است بلکه شاید برای همیشه جای جوش روی پوستتان باقی بماند.

استفاده از کمپرس یخ

گذاشتن یک تکه یخ روی جوش های چرکی می تواند مرهمی برای کاهش التهاب و درد ناشی از آن باشد. 

رعایت روتین مراقبت از پوست

همیشه یک روتین پوستی مناسب نوع پوست خود داشته باشید و از مصرف مرطوب کننده های سنگین و معطر جدا خودداری کنید. 

برای مدتی با آینه قهر باشید

هر چه به جوش های خود حساسیت داشته باشید، احتمال اینکه وسوسه به کندن و ترکاندن جوشهای چرکی وحشتناک داشته باشید زیاد است. بنابراین در این مدت سعی کنید کمتر به آینه نگاه کنید و روی جوش های خود زوم نکنید. 

حوله و روبالشی خود را عوض کنید

حوله و روبالشی آلوده می تواند باعث تشدید جوش های چرکی شوند، بنابراین سعی کنید در فواصل زمانی نزدیک آنها را بشویید. 

استرس خود را کنترل کنید

مثل همیشه داشتن استرس می تواند وضعیت را بدتر کند. بنابراین برای درمان خانگی جوش چرکی به دنبال راهکارهایی برای کنترل استرس خود باشید. 

خواب کافی داشته باشید

یکی از روش های درمان خانگی جوش چرکی این است که خواب کافی و مفید داشته باشید. خواب کافی شبانه باعث بهبود سلامت کلی بدن و همچنین پوست و مو می شود. 

تحرک کافی داشته باشید

ورزش کردن و تحرک کافی روزانه باعث تقویت سیستم لنفاوی و سم زدایی بدن می شود. ورزش کردن همچنین در کاهش استرس نیز می تواند موثر باشد که هر دوی این موارد در بهبود آکنه کیستیک موثر هستند. 

دارو برای درمان آکنه کیستیک

بهترین دکتر جوش برای درمان آکنه کیستیک ممکن است یک یا ترکیبی از داروهای زیر را پیشنهاد دهد:

آکوتان (ایزوترتینوئین)

آکوتان یکی از داروهای قوی برای درمان جوش چرکی است. ترکیب اصلی این دارو از ویتامین A است که در درمان انواع جوش اعم از آکنه کیستیک می تواند موثر باشد.

طبق آمار حدود 85 درصد از افرادی که از آکوتان برای درمان جوش کیستیک استفاده کنند پس از گذشت 4 الی 6 ماه شاهد بهبود جوش های کیستیک بوده اند. 

آنتی‌ بیوتیک ‌های خوراکی

پزشک در صورتی که جوشهای چرکی وحشتناک ناحیه وسیعی از پوست شما بپوشاند، مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را توصیه می کند. این نوع داروها تاثیر چشمگیری در کاهش باکتری ها و التهابات ناشی از آکنه دارند.  

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی هم از ویتامین A ساخته شده اند اما قدرت آکوتان را ندارند. پزشکان در اکثر مواقع مصرف رتینوئیدهای موضعی به همراه آنتی بیوتیک های موضعی را پیشنهاد می کنند تا تاثیر آنها دو چندان شود. 

رتینوئیدهای موضعی به شکل کرم، لوسیون و ژل می باشند که از جمله رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Avage
  • Avita
  • Differin
  • Retin-A
  • Tazorac

اسپیرونولاکتون

یکی دیگر از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان آکنه کیستیک تجویز کند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) است. در واقع از این دارو به عنوان یک ادرار آور و درمان فشار خون استفاده می شود. اما این دارو با مدیریت سطح آندروژن اضافی می تواند در کنترل و بهبود آکنه کیستیک موثر باشد. 

قرص های ضد بارداری 

مصرف قرص های ضد بارداری می تواند در درمان جوش چرکی برخی از زنان موثر باشد. داروهای ضدبارداری به دلیل اینکه حاوی استروژن می باشند می توانند در تنظیم سطح کلی هورمون و کنترل آکنه موثر باشند. 

البته داروهای ضدبارداری برای درمان جوش های چرکی همه افراد مناسب نیستند؛ برای مثال اگر سیگاری هستید، لخته خون دارید یا قصد بارداری دارید نباید از این روش برای درمان آکنه کیستیک استفاده کنید. 

قرص ضد بارداری

درمان جوش های چرکی و دردناک با روش های موثرتر

در صورتی که روش های خانگی و دارویی برای درمان جوش های چرکی و دردناک موثر نباشند ممکن است پزشک از روش های زیر برای رفع این زائده های پوستی دردناک استفاده کند. 

🎯 پکیج درمانی جوش های چرکی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

لیزر درمانی

لیزر درمانی برای از بین بردن جوش ها و جای جوش می توانند موثر باشند. البته درمان های لیزری برای هر نوع پوستی مناسب نیستند و تاثیرگذاری از آن به شدت و نوع جوش دارد. 

میکرونیدلینگ

یکی از بهترین روش های درمان جوش های چرکی میکرونیدلینگ است. در این روش درمانی پزشک به کمک دستگاهی روی آن سوزن های کوچکی تعبیه شده است منجر به تحریک کلاژن سازی پوست می شود. این کلاژن سازی می تواند به مرور باعث رفع جوش و جای جوش  شود. 

تزریق فیلرهای پوستی

در صورتی که جوش و جای جوش شدید باشد ممکن است پزشکان تزریق فیلرهای پوستی را به منظور درمان جای جوش و جوش چرکی استفاده می کنند. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.