درمان جوش های هورمونی با 10 روش طلایی
درمان جوش های هورمونی
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 4 دی ماه 1402

درمان جوش های هورمونی با 10 روش طلایی

جوش هورمونی چیست و درمان جوش های هورمونی چگونه است؟ جوش های هورمونی را ممکن است زنان یا مردان در سنین 20 الی 50 سالگی تجربه کنند. همان طور که از نام این دسته از انواع جوش مشخص است، به دلیل تغییرات و اختلالات هورمونی به وجود می آیند. جوش های هورمونی ممکن است روی صورت، سینه، کمر و شانه به شکل جوش های کیستی، جوش های ملتهب، جوش های سرسفید و یا سر سیاه نمایان شوند.

جوش های هورمونی زیبایی و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و به کمک روش های مختلف مثل استفاده از دارو، تغییر سبک زندگی و اصلاح برخی عادات غلط می توان تا حدودی از بروز آنها پیشگیری و درمان کرد. در ادامه با کلینیک زیبایی قوی سفید همراه باشید تا پس از بررسی علل و علائم این نوع جوش ها به روش های درمان جوش های هورمونی در خانه و به روش های پزشکی بپردازیم. 

قبل از هر چیز باید بدانید که درمان جوش های هورمونی در خانه و یا درمان جوش های هورمونی با طب سنتی تنها در صورت خفیف بودن این نوع جوش ها امکان پذیر است. در غیر این صورت نه تنها روش های خانگی کارساز نیستند بلکه ممکن است باعث تشدید آنها نیز شوند. پزشکان ما در کلینیک پوست و موی قوی سفید، پس از بررسی نوع و شدت جوش هورمونی با یکی از جدیدترین و کم تهاجمی ترین روش های روز دنیا شدیدترین جوش های هورمونی شما را هم ریشه کن می کنند.

🎯 پکیج درمانی جوش های هورمونی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

جوش هورمونی چیست؟

قبل از اینکه با روش های از بین بردن جوشهای هورمونی آشنا شوید، بهتر است با اینکه دقیقا جوش هورمونی چیست و چگونه ایجاد می شود آشنا شوید. در واقع اکثر جوش ها نوعی جوش هورمونی هستند؛ زیرا انواع جوش زمانی به وجود می آیند که بدن هورمون خاصی را بیشتر تولید می کند و باعث تحریک پوست و ایجاد چربی پوست و در نهایت تشکیل آکنه می شود.

تولید چربی توسط پوست در صورتی که به اندازه مناسب باشد باعث طراوات و شادابی پوست می شود. اما در صورتی که تغییرات هورمونی و نوسانات آن باعث افزایش چربی های پوست شود منجر به ایجاد جوش هورمونی می شود. البته واکنش بدن هر فردی به این تغییرات هورمونی متفاوت است؛ یعنی افزایش سطح هورمون ها در برخی از افراد باعث ایجاد آکنه می شود اما در برخی دیگر تاثیری در پوست آنها نمی گذارد. 

علت ایجاد جوش های هورمونی چیست؟

تصور بسیاری از افراد این است که جوش های هورمونی فقط در سنین نوجوانی ایجاد می شود در حالی که این نوع آکنه ها ممکن است بزرگسالان را نیز در هر سنی درگیر کند. شایان ذکر است که میزان بروز جوش های هورمونی در زنان به دلیل دوران قاعدگی و یائسگی بیشتر است. 

از جمله دلایلی که باعث تغییرات هورمونی و  ایجاد جوش های هورمونی می شود عبارتند از:

  • استرس
  • کم خوابی
  • استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی چربی زیاد
  • تغییرات هورمونی خانم ها در زمان قاعدگی، بارداری و یائسگی
  • اختلال هورمون تسترون در آقایان
  • وراثت و ژنتیک
  • عوارض جانبی  مصرف برخی داروها

بیشتر بخوانید: رفع جوش پریودی

نشانه های اصلی جوش های هورمونی چیست؟

 جوش هورمونی اصولا در ناحیه چانه، پیشانی و بینی به وجود می آید. البته امکان ایجاد این نوع از جوش ها در هر قسمت از صورت و بدن وجود دارد. این نوع جوش ها از نوع خفیف تا متوسط هستند که در صورت خفیف بودن آنها امکان درمان جوش های هورمونی در خانه وجود دارد.

افرادی که دچار جوش هورمونی خفیف می شوند، ممکن است چندین جوش سر سیاه یا سرسفید را بدون هیچ درد و التهابی تجربه کنند. در اکثر مواقع درمان جوش هورمونی خفیف بدون نیاز به مراقبت خاصی و یا با روش های خانگی امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های سر سیاه

جوش های هورمونی

علائم جوش های هورمونی با شدت متوسط این است که معمولا این نوع جوش ها قرمز رنگ، عفونی، ملتهب و نسبتا بزرگ هستند. جوش های شدید هم علائمی مشابه جوش های هورمونی متوسط دارند اما با درد، التهاب و قرمزی بیشتر همراه است. 

شایان ذکر است که برای درمان این نوع جوش های متوسط و شدید بهتر است که به بهترین دکتر جوش مراجعه کنید و از روش های درمانی پزشکی برای از بین بردن جوش ها کمک بگیرید. 

🎯 پکیج درمانی جوش های هورمونی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

روش های درمان جوش های هورمونی

به دلیل تفاوت انواع جوش های هورمونی روش های درمان آنها نیز متفاوت از یکدیگر است. در صورتی که شما مبتلا به جوش هورمونی خفیف شده باشید امکان درمان خانگی جوش های هورمونی وجود دارد.

اما در صورتی که جوش های هورمونی شدید باشند، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات و آزمایش های لازم بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند. در ادامه روش های درمان جوشهای هورمونی را آورده ایم.

1. شستشوی روزانه پوست

به افرادی که تعریق زیادی ندارند، توصیه می شود که روزانه دو بار صورت خود را شستشو دهند. البته به دلیل اینکه تعریق زیاد منجر به التهاب پوستی و تشدید جوش های هورمونی می شود؛ بنابراین سعی کنید در صورت تعریق یا داشتن فعالیت بدنی زیاد بلافاصله پوست خود را محصولات شستشوی مناسب بشویید.

شستشوی صورت

2. تغییر رژیم غذایی

برخی از انواع غذاها از بروز جوش های هورمونی جلوگیری می کنند و همچنین پرهیز از مصرف قند، لبنیات، انواع گوشت قرمز و کربوهیدرات های تصفیه شده در پیشگیری از آکنه مفید هستند.  افرادی که پوست آنها مستعد جوش است باید از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنند. 

3. استفاده از محصولات مناسب پوست

برای سلامت پوست توصیه می شود که کمتر از لوازم آرایشی استفاده کنید. چرا که حتی لوازم آرایشی با کیفیت هم باعث تحریک جوش ها و التهاب آنها می شود. 

شایان ذکر است که برای شستن صورت نیازی به استفاده از محصولات شیمیایی سخت و خشن نیست. توصیه پزشکان برای از بین بردن جوش های هورمونی این است که از محصولات پوستی بدون چربی و غیر کمدون زا استفاده کنید. همچنین یک روتین پوستی مناسب داشته باشید و در طول هفته از ماسک های مخصوص صورت استفاده کنید. 

4. روغن درخت چای

یکی از روش های درمان خانگی جوش های هورمونی استفاده از روغن درخت چای است. نتایج یکی از تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن درخت چای در کاهش جوش های خفیف تا متوسط موثر باشند. 

برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش هورمونی بهتر است آن را با روغن نارگیل، روغن زیتون و جوجوبا ترکیب کنید و سپس ترکیب را به صورت خود بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح روی صورتتان بماند.

5. استفاده از آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

یکی از روش های رفع جوش های هورمونی استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید است. آلفا هیدروکسی اسیدها نوعی اسیدهای گیاهی هستند که با مرکبات ساخته می شوند و در بسیاری از ماسک ها و کرم های بدون نسخه از آنها استفاده می شود. 

این محصولات می توانند در از بین بردن سلول های مرده پوسته تاثیرگذار باشند. همچنین یکی از تاثیرات هیدروکسی اسیدها این است در درمان جای جوش نیز موثر هستند. 

6. چای سبز

اگر به دنبال درمان جوشهای هورمونی با گیاهان دارویی دارید هستید ما به شما مصرف چای سبز و یا استفاده از لوسین ها و ژل های حاوی عصاره چای سبز را توصیه می کنیم. 

چای سبز

7. مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها

آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن عفونت باکتریایی و درمان جوش هورمونی می شوند. معمولا پزشکان مصرف آنتی بیوتیک ها را برای رفع جوش های هورمونی متوسط تا شدید و به شکل خوراکی یا موضعی تجویز می کنند. از جمله آنتی بیوتیک هایی که برای درمان جوش تجویز می شود عبارتند از:

  • کلیندامایسین
  •  تتراسایکلین
  •  داکسی سایکلین
  •  ترومایسین
  •  ماینوکسی سایکلین 

8. داروهای هورمونی

از جمله رایج ترین داروهای هورمونی که برای درمان جوش های هورمونی در زنان تجویز می شود قرص های ضدبارداری هستند. قرص ضد بارداری نوعی قرص برای جوش هورمونی است که به دلیل داشتن اتینیل استرادیول که نوعی استروژن است باعث ایجاد تعادل آندروژن ها و درمان جوش های هورمونی صورت زنان می شود.

توجه: مصرف قرص ضدبارداری برای درمان جوش به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. 

قرص ضد بارداری

سایر داروهای مناسب برای درمان جوش های هورمونی زنان عبارتند از:

  • سیپروتون
  •  اسپیرونولاکتون
  •  فلوتامید 

9. فیشیال صورت

فیشیال صورت یکی از روش های مراقبتی از پوست است که باعث زدودن آلودگی ها از پوست صورت و درخشان و شفاف تر شدن آن می شود که در از بین بردن جوش های هورمونی صورت هم موثر می باشند. 

10. پکیج درمان جوش کلینیک قوی سفید

پکیج درمان جوش کلینیک قوی سفید یکی از جدیدترین روش های درمان انواع جوش ها اعم از جوش هورمونی است. در این روش کار با مواد برند درمانی مانند برند Sothys و Mariagaland فرانسه و با دستگاه های غیرتهاجمی و کاملا ایمن است. این روش درمانی در واقع یک روش اختصاصی مختص شماست؛ زیرا در این روش با توجه به نوع جوش، نوع پوست و …. بهترین روش درمانی انتخاب می شود.

سوالات متداول

آیا امکان درمان جوشهای هورمونی با رازیانه وجود دارد؟

بله رازیانه و جوش های هورمونی دشمن یکدیگر هستند. رازیانه به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد به راحتی قادر به از بین بردن جوش های هورمونی خفیف تا متوسط است.

درمان جوش های هورمونی در طب سنتی چگونه است؟

از جمله روش های درمان جوش های هورمونی در طب سنتی می توان به استفاده از رازیانه، روغن درخت چای، چای سبز، سیر و عسل اشاره کرد.

آیا روشی قطعی برای از بین بردن جوش های هورمونی وجود دارد؟

بله، در صورت مراجعه به پزشک متخصص و متبحر می توانید برای همیشه از شر این نوع جوش ها خلاص شوید.

برای درمان جوش های هورمونی روی چانه چه کنیم؟

تمام روش های معرفی شده در این صفحه می توانند برای درمان جوش های هورمونی چانه نیز موثر باشند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.