بهترین روش های درمان جوش چانه و دور لب
درمان جوش چانه و دور لب
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 2 بهمن ماه 1402

بهترین روش های درمان جوش چانه و دور لب

ایجاد جوش در هر ناحیه از صورت احساس ناخوشایندی به فرد می دهد و تاثیر زیادی در زیبایی چهره افراد داشته باشد. علت جوش دور لب و چانه در اکثر مواقع افزایش میزان چربی پوست و اختلالات هورمونی است. این جوش ها معمولا در هنگام لمس دردناک هستند و ممکن است همراه با التهاب و تورم باشند. از آنجا که انواع جوش صورت، زیبایی چهره افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است اعتماد به نفس آنها را کم کند؛ به همین دلیل در صورت بروز مداوم جوش ها به دنبال راه های درمان جوش چانه و دور لب یا هر نوع آکنه دیگری هستند. 

در ادامه با ما همراه باشید پس از بررسی علت ایجاد این نوع جوش ها، روش های درمان جوش های دور لب و چانه را معرفی کنیم. 

🎯 پکیج درمان جوش توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

جوش چانه و دور لب نشانه چیست؟

علت ایجاد انواع جوش ها اعم از جوش چانه و دور لب می تواند کاملا متفاوت باشد. اصولا جوش ها از سنین بلوغ تا سن 50 سالگی بر سطح پوست افراد نمایان می شوند که از جمله رایج ترین انواع جوش، آکنه هایی هستند که در قسمت چانه و دور لب نمایان می شوند. در ادامه بیشتر درباره علت جوش دور لب و چانه و روش های درمان آنها صحبت خواهیم کرد. 

انواع جوش چانه و دور لب

جوش هایی که در ناحیه چانه و دور لب ایجاد می شوند، انواع مختلفی دارند و هر کدام به نسبت علت ایجاد آنها، اشکال خاصی دارند. در صورتی که به دنبال راهکاری برای درمان جوش چانه و دور لب هستید ابتدا نیاز است که با انواع جوش چانه و دور لب آشنا شوید که عبارتند از:

  • پاپول ها: این نوع جوش ها معمولا در اثر نفوذ آلودگی ها و میکروب ها به داخل منافذ پوستی ایجاد می شوند. پاپول ها برجستگی ها قرمز رنگ و ریزی هستند که در هنگام لمس دردناک بوده و ساختار سفتی دارند.
  • پوسچول ها: این نوع جوش ها شباهت زیادی به پاپول ها دارند اما اصولا جوش های چرکی هستند. وجود چرک در مرکز این نوع جوش ها، آنها را به رنگ سفید یا زرد درآورده است.
  • کیست: این نوع جوش ها در عمیق ترین لایه پوستی ایجاد می شوند و به صورت جوش های زیر پوستی هستند.  
  • ندول ها: این نوع جوش ها نوع دیگری از جوش های روی چانه هستند که در صورت ماندگاری در سطح پوست باعث ایجاد اسکار و ناهمواری بر روی پوست می شوند.
  • جوش های سرسیاه و سر سفید: یکی از رایج ترین جوش های روی چانه و دور لب، جوش های سر سفید و سر سیاه هستند که خوشبختانه جزء خفیف ترین انواع آکنه هستند و درمان جوش های سر سیاه و سرسفید نسبتا آسان تر از سایر انواع جوش ها است. علت ایجاد این نوع جوش ها می تواند ورود آلودگی های باکتریایی به منافذ پوستی باشد. 

علت جوش دور لب و چانه چیست؟

قبل از اینکه به دنبال روش های درمان جوش های دور لب و چانه باشید، بهتر است با دلایل ایجاد این نوع جوش ها آشنا شوید. یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش دور لب، چانه و فک می تواند مربوط به تغییرات هورمونی باشد که به این نوع جوش ها، جوش های هورمونی گفته می شود از جمله سایر دلایل ایجاد جوش دور لب و چانه عبارتند از:

بالا بودن سطح چربی پوست

در صورتی که چربی پوست بالا باشد؛ میکروب ها، سلول های مرده پوست و باکتری ها در منافذ پوست گیر می کنند و باعث ایجاد آکنه می شود. از آنجا که چانه مستعد تجمع چربی است، در اکثر مواقع علت ایجاد جوش چانه می تواند همین موضوع باشد. 

اختلالات هورمونی

هورمون های مسئول تولید سبوم (چربی پوست) آندروژن ها هستند که در صورت بالا رفتن میزان چربی پوست باعث مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش می شوند. 

به دلیل اینکه هورمون ها در سنین بزرگسالی دچار نوسان می شوند، احتمال ایجاد جوش بر روی چانه و دور لب بسیار زیاد است. با این تفاسیر امکان ایجاد جوش چانه و دور لب در سن بلوغ، دوران بارداری، بعد از زایمان و دوران یائسگی وجود دارد. 

موهای زیر پوستی

در برخی مواقع موها در زیر پوست شما به دام می افتد و تصور می کنید که آنها جوش هستند؛ در حالی که اینها موهای زیرپوستی هستند و به جای اینکه به سمت بیرون رشد کنند، به سمت داخل رشد می کنند و باعث ایجاد برآمدگی های کوچک متورم، دردناک و قرمز رنگ می شود. 

روزاسه

روزاسه نوعی بیماری پوستی است که باعث متورم شدن رگ های خونی و ایجاد برجستگی های پر از چرک و دردناک در پوست می شود و ممکن است با جوش اشتباه گرفته شوند. 

استرس و اضطراب

یک علت جوش زیر چانه و فک و دور لب می تواند استرس و اضطراب باشد. استرس و اضطراب عملکرد هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به تحریک پوست می شود. پزشکان در اکثر مواقع علت جوش های روی چانه را استرس و شرایط تنش زا می دانند. 

درمان جوش چانه و دور لب در خانه

در صورتی که جوش های چانه و دور لب خفیف یا متوسط باشند، امکان درمان آنها در خانه وجود دارد. از جمله بهترین روش های خانگی درمان جوش چانه و دور لب عبارتند از:

ماسک عسل و دارچین

ماسک عسل و دارچین جزء بهترین ماسک صورت برای درمان جوش است؛ زیرا هر دو ماده تشکیل دهنده این ماسک خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.  

درمان سه سوته جوش چانه و دور لب در صورتی که جوش های شما از نوع جوش های سر سیاه، سر سفید و پاسچول باشد، با ماسک عسل و دارچین امکان پذیر است. 

یک قاشق مرباخوری عسل را با یک قاشق غذا خوری دارچین ترکیب کنید و این ماسک را به صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 30 دقیقه بر روی صورت شما بماند و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. از این ماسک می توانید هفته ای سه بار استفاده کنید. 

ماسک گلاب و روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روغن های گیاهی معجزه آسا برای درمان انواع جوش ها است. در صورت ترکیب روغن درخت چای به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با گلاب که خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی دارد می توانید جوش های صورت خود را از بین ببرید. 

برای تهیه ماسک صورت گلاب و درخت چای نیاز است که نصف قاشق چای خوری روغن درخت چای را با نصف قاشق چای خوری گلاب مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 30 دقیقه بر روی صورت خود بگذارید و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. 

در صورتی که در هفته سه بار از این ماسک استفاده کنید تاثیرات درخشان آن را در درمان جوش های صورت خواهید دید. 

روش های درمان جوش چانه و دور لب

روش های درمان جوش های دور لب و چانه متناسب با علت و شدت آن می تواند متفاوت باشد که معمولا پیشنهاد بهترین دکتر جوش موارد زیر است:

🎯 پکیج درمان جوش توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی

اصولا پزشکان به منظور از بین بردن باکتری ها و میکروب های مسدود شده در ناحیه جوش های عفونی و چرکی، مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را به عنوان قرص برای جوش چانه تجویز می کنند.

انواع کرم ها و پمادها

داروهای موضعی اعم از انواع کرم ها، پمادها و ژل ها را اکثر پزشکان برای درمان انواع جوش ها اعم از جوش های دور لب و چانه پیشنهاد می کنند.

لیزر درمانی

در صورتی که جوش ها شدید باشند و تبدیل به کیست شده باشند، دکتر جوش از لیزر درمانی به منظور تخلیه محتویات کیست استفاده می کند.

قرص های ضدبارداری

در صورتی که علت جوش دور لب و چانه، تغییرات هورمونی باشد ممکن است پزشک به منظور تنظیم هورمون ها، قرص های ضدبارداری را به عنوان بهترین دارو برای درمان جوش چانه و دور لب پیشنهاد کند.

سوالات متداول

بهترین پماد برای جوش چانه چه پمادی است؟

کرم ها و پمادهای حاوی بنزوئیل پراکسید به عنوان بهترین پماد برای جوش چانه شناخته می شوند؛ که البته تنها در صورت تجویز پزشک مجاز به مصرف آنها هستید.

آیا زنان می توانند برای درمان جوش چانه و دور لب از قرص ضدبارداری استفاده کنند؟

بله در صورتی که باردار نیستید و علت ایجاد جوش شما تغییرات هورمونی باشد، می توانید برای درمان جوش از قرص های ضدبارداری استفاده کنید.

آیا رژیم غذایی می تواند علت ایجاد جوش چانه و صورت باشد؟

بله در بعضی افراد زیاده روی در مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای چرب می تواند علت ایجاد جوش باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.