برای درمان جوش های بلوغ چه کنیم؟
روش های درمان جوش های بلوغ
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 25 دی ماه 1402

برای درمان جوش های بلوغ چه کنیم؟

جوش های دوران بلوغ یا آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی شایع در بین نوجوانان است. این مشکل ممکن است منجر به کاهش اعتماد به نفس آنها شود و این سوال برایشان پیش بیاید که برای درمان جوش های بلوغ چه کنیم؟

اصولا آکنه های نوجوانان به دلیل گرفتگی یا عفونت غدد سباسه توسط چربی های اضافی، سلول های مرده پوست یا تکثیر باکتری ها ایجاد می شوند و در نهایت منجر به ضایعات قرمز و متورم پر از چرک می شود.

در سنین بلوغ به دلیل تغییراتی که در تولید هورمون های بدن ایجاد می شود. این مسئله می تواند منجر به فعالیت بیش از اندازه غده های چربی واقع در پایه فولیکول های مو در پوست شود. به همین دلیل جوش ها در سنین نوجوانی و قبل و بعد از دوران قاعدگی خانم ها تشکیل می شوند.

آکنه های نوجوانان اکثرا روی صورت، شانه ها، کمر و سینه دیده می شوند؛ زیرا اصولا این مناطق غدد چربی زیادی به نسبت سایر بخش های بدن دارند. طبق آمار ارائه شده حدود 80 درصد از نوجوانان از جوش های این دوران رنج می برند و بعد از 25 سالگی نیز همچنان در 12 درصد از خانم ها و 3 درصد از آقایان جوش دیده می شود.

انواع جوش ها بسیار متنوع هستند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای مثال آکنه های غیرالتهابی مثل جوش های سرسفید و جوش های سرسیاه حاوی سلول های مرده پوست و چربی اضافه می باشند در حالی که آکنه های التهابی دارای باکتری هایی هستند که منجر به ایجاد کیست و ندول می شوند.

خوشبختانه جوش های نوجوانان با افزایش سن و به مرور زمان از بین می روند و مراقبت صحیح از پوست و درمان آن ها می تواند کمک زیادی به کنترل آنها کند؛ بنابراین در مراحل ابتدایی ظهور این آکنه ها به پزشک مراجعه کنید تا از شدت گرفتن آنها پیشگیری کنید.

🎯 پکیج درمان جوش های بلوغ توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

جوش های دوران بلوغ چه علائمی دارند؟

علائم جوش های بلوغ به نسبت نوع جوش و شدت آنها متفاوت هستند که این علائم عبارتند از:

  • برجستگی های سرسیاه و سرسفید روی پوست
  • برجستگی های ظریف و قرمز روی پوست (پاپول ها)
  • جوش چرکی
  • توده های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول ها)
  • توده های دردناک و پر از چرک زیر پوست (کیست ها)

احتمال بروز تمامی انواع جوش ها در سنین نوجوانی بر روی صورت، پیشانی، شانه ها، کمر و سینه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های سر سیاه

علت ایجاد جوش های سنین نوجوانی چیست؟

جوش ها زمانی به وجود می آیند که منافذ پوستی با سلول های مرده پوست یا چربی اضافی مسدود شده باشند. گاهی اوقات این مسئله باعث ایجاد عفونت و التهاب می شود.

غده های چربی در زیر پوست هستند و مسئولیت ترشح سبوم را بر عهده دارند، این غده ها منجر به چرب شدن پوست و مو می شوند. غدد چربی در تمامی منافذ پوست به جزء کف دست و کف پا وجود دارد.

سلول های پوست به طور مداوم در حال رشد هستند و لایه های بیرونی مرده پوست نیز در حال ریزش هستند. اما گاهی مواقع این اتفاق نمی افتد و سلول های مرده پوست در منافذ پوست باقی می مانند و توسط سبوم به هم می چسبند و منجر به انسداد منافذ پوست می شوند. گرفتگی منافذ پوست اصولا در سنین نوجوانی اتفاق می افتد زیرا غدد سباسه در این زمان سبوم بیشتری را تولید می کند.

هر جا از پوست که سبوم و سلول های مرده پوست جمع می شود و منجر به بسته شدن منافذ پوست شود، رشد باکتری های نامطلوب مثل پروپیونی باکتریوم آکنه مهیا می شود. این نوع باکتری، نوعی باکتری فلور نرمال پوست است و همیشه روی پوست وجود دارد اما در مواقعی که شرایط مناسب باشد با سرعت بیشتری تکثیر پیدا می کند و مشکل ساز می شود. این باکتری ها برای رشد خود از سبوم تغذیه می کنند و ماده ای را تولید می کند که باعث پاسخ ایمنی بدن می شود. به دلیل اینکه سلول های ایمنی به آن ناحیه می روند، می تواند منجر به ایجاد التهاب و لکه های پوستی شود.

البته با اینکه جوش های سنین نوجوانی به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شوند اما مسری و واگیردار نیستند.

در واقع می توانیم بگوییم که عوامل زیر می توانند منجر به ایجاد جوش های دوران بلوغ شوند که عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی پوست در این سنین؛
  • گرفتگی فولیکول های مو توسط چربی و سلول های مرده پوست؛
  • تکثیر باکتری ها؛
  • تغییرات هورمونی که در سنین نوجوانی رخ می دهد.

نکته: اصولا علت ایجاد جوش صورت دختران نوجوان شروع دوران قاعدگی و تغییرات هورمونی آنها است. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش های هورمونی

انواع جوش های دوران بلوغ

قبل از اینکه با راه درمان جوش های بلوغ آشنا شوید باید با انواع جوش های دوران بلوغ و علائم و نشانه های آن آشنا شد تا بهترین روش درمانی را اتخاذ کرد؛ که در ادامه با انواع جوش های دوران بلوغ آشنا خواهید شد:

  • جوش های سرسفید: این نوع جوش ها کوچک هستند و معمولا در زیر پوست باقی می مانند.
  • جوش های سرسیاه: این نوع جوش ها بر روی سطح پوست دیده می شوند و به دلیل اکسید شدن رنگ دانه پوست به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره هستند.
  • پاپول ها: این نوع جوش ها کوچک، برجسته، سفت، گرد و در اکثر مواقع به رنگ صورتی هستند.
  • جوش چرکی: این نوع جوش ها چرکی هستند و به راحتی در سطح پوست قابل مشاهده هستند. قسمت پایه جوش های چرکی قرمز رنگ است و چرک در قسمت بالایی آنها قرار دارد.
  • ندول ها: تقریبا شبیه پاپول ها می باشند اما بزرگتر می باشند، ممکن است دردناک نیز باشند و در اعماق پوست باشند.
  • کیست ها: این نوع جوش ها به راحتی روی سطح پوست قابل مشاهده هستند؛ چرکی و دردناک هستند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش چرکی

انواع روش های درمان جوش های بلوغ

چنانچه چندین هفته از محصولات بدون نسخه ضد جوش مانند صابون ضد جوش برای نوجوانان را استفاده کرده اید اما در درمان جوش های دوران بلوغ موثر نبوده اند؛ بهتر است که به یک دکتر جوش مراجعه کنید و از وی مشاوره بگیرید.

در واقع بهترین دکتر برای جوش به شما کمک می کند که جوش های خود را کنترل کنید، از ایجاد زخم یا آسیب به پوست خود پیشگیری کنید و جوش هایتان بدون ایجاد لکه های پوستی رفع شوند. در ادامه به پاسخ این سوال که برای رفع جوش های بلوغ چه کنیم؟ خواهیم پرداخت.

🎯 پکیج درمان جوش های بلوغ توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

استفاده از داروهای موضعی

از جمله داروهای موضعی تجویز شده برای درمان جوش های دوران بلوغ عبارتند از:

  • رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید
  • آنتی‌بیوتیک ‌ها
  • اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک

استفاده از داروهای خوراکی

یک راه درمان جوش های بلوغ استفاده از داروهای خوراکی است که در صورت صلاحدید پزشک تجویز می شود از جمله این داروهای خوراکی عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک ‌ها
  • داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری
  • عوامل ضد آندروژن
  • ایزوترتینوئین

سایر روش های درمانی پزشکی

برای درمان جوش های بلوغ برخی از افراد نیاز است که از روش های درمانی دیگری استفاده شود، از این روش ها ممکن است پزشک به تنهایی و یا با داورهای گفته شده استفاده کند.

  • نوردرمانی
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • تخلیه جوش‌ ها توسط پزشک
  • تزریق استروئید

درمان جوش های بلوغ به روش های خانگی

در اینجا قصد داریم تعدادی از روش های خانگی برای از بین بردن جوش های بلوغ را معرفی کنیم. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که قبل از استفاده از ماسک برای از بین بردن جوش جوانی و نوجوانی حتما تست حساسیت را طبق دستور زیر انجام دهید:

  1. ابتدا ماسک برای از بین بردن جوش جوانی و نوجوانی طبق دستورالعملی که در ادامه می آوریم درست کنید.
  2. مقداری از آن را روی پوست آرنج خود بمالید.
  3. 15 الی 20 دقیقه صبر کنید.
  4. در صورتی که در این مدت علائمی مثل خارش یا سوزش را احساس کردید به هیچ عنوان از آن ماسک استفاده نکنید. در غیر این صورت می توانید از آن با خیال راحت استفاده کنید.

سرکه سیب برای از بین بردن جوش های بلوغ

برای از بین بردن جوش های بلوغ با سرکه سیب، چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و سپس پنبه را روی جوش های خود قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید. در صورتی که پوست شما حساس است و در صورت تماس مستقیم سرکه سیب با پوست احساس سوزش می کنید؛ می توانید سرکه را کمی آب ترکیب کنید و سپس آن را به جوش های خود بزنید. برای کسب نتیجه از این روش بهتر است به طور منظم آن را تکرار کنید.

پیاز برای نابود کردن جوش های بلوغ

برای درمان جوش های بلوغ با پیاز، بهتر است پیاز را به تکه های ضخیم برش دهید و سپس پیازها را روی محل جوش خود قرار دهید و آن را به کمک یک پارچه ببندید، پس از گذشت 3 ساعت آن را باز کنید و صورت خود را بشویید. در صورتی که این روش را چند روز تکرار کنید معجزه آن را خواهید دید.

ماسک عسل برای درمان جوش های بلوغ

برای درست کردن ماسک عسل به عنوان یک ماسک برای از بین بردن جوش جوانی و نوجوانی دو قاشق عسل را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و نصف قاشق چای خوری دارچین ترکیب کنید. این ماسک را به تمامی نواحی صورت به غیر از دور چشمان خود بمالید، پس از گذشت 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را می توانید در هفته 2 الی 3 بار تکرار کنید.

ماسک عسل و دارچین

جوش های بلوغ تا چه سنی ادامه دارند؟

یکی از سوالاتی که به کرات پرسیده می شود این است که جوش های بلوغ تا چه سنی ادامه دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این نوع جوش ها اصولا از سن 13 سالگی شروع می شود و ممکن است تا 30 سالگی هم ادامه داشته باشد. البته در صورتی که سریعتر برای درمان جوش های بلوغ خود اقدام کنید طبیعتا سریعتر هم از شر جوش های بلوغ خلاص می شوید.

سوالات متداول درمان جوش های بلوغ

علت ایجاد جوش صورت در دوران بلوغ چیست؟

علت اصلی ایجاد جوش صورت در دوران نوجوانی، تغییرات هورمونی است.

آیا برای از بین بردن جوش بلوغ می توان آنها را فشار داد؟

خیر فشار دادن جوش ها باعث تشدید آنها می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.