عوارض کاشت مو و روش های جلوگیری از بروز آن
عوارض کاشت مو
کاشت مو و ابرو مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 20 تیر ماه 1402

عوارض کاشت مو و روش های جلوگیری از بروز آن

عوارض کاشت مو شامل مواردی همچون درد، خونریزی، عفونت، جای زخم و … است. اکثر عوارض کاشت موی سر موقتی هستند و در صورت انتخاب جراح متبحر و رعایت مراقبت های لازم بعد از پیوند مو، می توان تا حد زیادی از این بروز این عوارض جلوگیری کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره عوارض کاشت مو و روش های جلوگیری از بروز آن بپردازیم. 

13 مورد از عوارض کاشت مو

با اینکه دلایل ریزش مو بسیار متنوع هستند، اما یکی از دلایل اصلی اکثر افرادی که اقدام به کاشت مو می کنند، مشکل طاسی یا آلوپسی است. 

خوشبختانه در چندین سال گذشته پزشکان به کمک کاشت موی طبیعی توانستند این مشکل را تا حد زیادی حل کنند و اعتماد به نفس و زیبایی را به افراد بازگردانند. عوارض کاشت مو در مقایسه با بسیاری از روش های جراحی زیبایی، بسیار ناچیز است، اما در صورت عدم توجه در انتخاب دکتر کاشت مو و همچنین نکات مراقبتی بعد از کاشت مو ممکن است عوارض خطرناکی بروز پیدا کند. در ادامه قصد داریم به طور اختصاصی درباره عوارض کاشت مو صحبت کنیم. 

1-     درد 

یکی از عوارض شایع کاشت مو، درد پس از عمل است که البته این درد به ویژه در بیمارانی که کاشت مو به روش fut انجام داده اند، بیشتر مشاهده می شود. زیرا در این روش برداشت نواری انجام می شود که این کار احتمال بروز آسیب رسانی به اعصاب محیطی و بروز درد بعد از کاشت مو را افزایش می دهد. 

شایان ذکر است که در روش کاشت مو FUE نیز به دلیل اینکه حدود 3000 واحد فولیکول مو در عرض 6 الی 8 ساعت برداشته شده و پیوند زده می شود. احتمال بروز درد عضلانی به دلیل طولانی بودن این جراحی وجود دارد؛ که البته بهترین دکتر کاشت مو می تواند برای پیشگیری و کاهش درد استراحت های کوچکی در طول جراحی در نظر بگیرد. 

از آنجا که احتمال بروز درد بعد از عمل کاشت مو در اکثر افراد وجود دارد پزشکان با تجویز مسکن ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی کمک به کاهش این درد و یا حتی در برخی مواقع جلوگیری از بروز درد می کنند. 

نتیجه کاشت مو

2-     تورم

در واقع ادم یا تورم یکی از عوارض آمپول بی حسی کاشت مو است و حدود نیمی از افرادی که این عمل را انجام داده اند، آن را تجربه می کنند. 

تورم در حین جراحی شروع می شود اما پس از گذشت چند روز از جراحی خود را نشان می دهد. در برخی موارد، مایع ادماتوز به بافت های اطراف چشمی راه پیدا می کند و منجر به خون مردگی اطراف چشم می شود، به طوری که بعضی از بیماران حتی نمی توانند چشمان خود را باز کنند. 

پزشکان برای پیشگیری و به حداقل رساندن این تورم این نکات مراقبتی را توصیه می کنند:

  • بیمار باید تا چند روز به شکل خاصی دراز بکشد.
  •  استفاده از کمپرس سرد
  •  ماساژ 
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استروئیدهای سیستمیک یا نفوذی 

بیشتر بخوانید: کاشت ابرو

3-     خونریزی

علی رغم اینکه تقریبا تمامی قسمت های پوست سر را عروق خونی تشکیل داده است، اما میزان خونریزی حین و بعد از کاشت مو چندان زیاد نیست. معمولا پزشکان با اعمال فشار به مدت 15 دقیقه با گاز استریل به کاهش خونریزی بعد از کاشت مو کمک می کنند. 

در صورت رعایت نکات مراقبتی زیر احتمال بروز خونریزی بعد از کاشت مو به حداقل ممکن می رسد:

  • از دو هفته قبل از جراحی مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، ویتامین E، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و استروئیدهای آنابولیک را قطع کنید.
  • از دو هفته قبل از جراحی مصرف ماینوکسیدیل موضعی را قطع کنید.
  • حداقل از دو هفته قبل از جراحی مصرف دخانیات و الکل را قطع کنید. 

4-     عدم تقارن در کاشت مو

یکی از عوارض کاشت موی سر که ناشی از عدم مهارت و تبحر پزشک است، عدم تقارن در کاشت مو است. در صورتی که طراحی دقیق انجام شود عدم تقارن به حداقل می رسد. 

5-     فولیکولیت 

یکی از اتفاقات بعد از کاشت مو فولیکولیت است که میزان بروز آن پس از جراحی بین 1.1 تا 20 درصد است. فولیکولیت در واقع به التهاب فولیکول های مو در پاسخ به آسیب فیزیکی، عفونت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی گفته می شود. 

رفع فولیکولیت کاملا به علت بروز آن بستگی دارد. برای مثال زمانی که فولیکولیت خفیف 2 الی 3 ماه پس از جراحی بروز پیدا می کند، رشد مو می تواند علت بروز آن باشد. در چنین شرایطی، می توان با استفاده از کمپرس گرم و پماد آنتی بیوتیکی موضعی مثل موپیروسین تا حد زیادی آن را درمان کرد. 

6-     پوسته پوسته شدن

طبق نظرات کسانی که کاشت مو انجام داده اند، پوسته پوسته شدن پس از گذشت 1 الی 2 روز از جراحی رخ می دهد و پس از گذشت یک الی دو هفته به طور کامل از بین می رود. 

این پوسته ها بر روند بهبودی تاثیری نمی گذارند مگر اینکه برای مدت زمان طولانی باقی بمانند. شما با شستشوی اولیه که پس از گذشت 2 روز انجام می شود تا حدی زیادی می توانید این پوسته ها را از بین ببرید. همچنین استفاده از یک مرطوب کننده مناسب، حدود نیم ساعت قبل از شستشو می تواند کمک زیادی به کاهش این پوسته کند. 

در صورتی که پس از گذشت دو هفته از عمل، پوسته ها از بین نرفتند، می بایست از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: عوارض کاشت ابرو

7-     جای زخم

جای زخم یکی دیگر از عوارض کاشت مو به خصوص در افرادی است که روش کاشت موی نواری انجام داده اند، است و با درمان های مناسب پزشکی به راحتی رفع می شود. 

8-     جابجایی گرافت

جابجایی گرافت اصولا در 72 ساعت اولیه پس از عمل رخ می دهد. یکی از دلایل اصلی جابجایی گرافت، ضربه مستقیم به ناحیه است. گرافت ها برای مدت زمان طولانی در محیط خارجی زنده نمی مانند. زمانی که ضربه یا موارد اینچنینی رخ دهد، جابجایی گرافت رخ می دهد. بیماران می توانند جابجایی گرافت را برای مدت زمان کوتاهی در محلول لنز، سالین یا مایع شور نگهداری کنند. 

9-     سکسه

یکی از عوارض نادر کاشت مو، سکسه است که احتمال بروز آن کمتر از 4 درصد از بیماران است. سکسه حین کاشت مو یا مدت کوتاهی پس از عمل رخ می دهد و بین 2 الی 3 روز طول می کشد. 

10- ریزش مو

به ریزش موی بیش از حد پس از کاشت مو، ریزش شوک یا افلوویم گفته می شود. افلوویم اصولا 3 الی 4 هفته پس از کاشت رخ می دهد و می تواند تلوژن یا آناژن باشد. 

افلوویوم به دلیل ضربه مستقیم به گرافت های مو در حین کاشت، ادم بیش از حد و ضربه به عروق خونی در حین ایجاد شکاف رخ می دهد. 

استفاده از ماینوکسیدیل به رشد مجدد موها بعد از کاشت مو کمک می کند، اما بدون مصرف این دارو هم پس از گذشت 3 الی 4 ماه رویش مجدد موها آغاز می شود. 

11- خارش

خارش در ناحیه گیرنده یا اهدا کننده در لیست عوارض کاشت مو جای دارد. در واقع روند بهبود زخم نواحی علت اصلی خارش پس از کاشت مو است و نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست. البته یکی دیگر از دلایل خارش مو پس از کاشت مو می تواند به دلیل استفاده از ماینوکسیدیل باشد که این دارو منجر به تحریک پوست سر می شود. پزشکان برای کاهش خارش پس از کاشت مو استفاده از استروئیدها و آنتی هیستامین های موضوعی را توصیه می کنند. 

12- بی حسی پوست سر

بی حسی پوست سر موقت است که در ناحیه اهدا کننده و گیرنده پس از کاشت مو اتفاق می افتد و پس از گذشت 6 الی 12 ماه به تدریج رفع می شود.

13- ایجاد اسکار

ایجاد اسکار کلوئید و هیپرتروفیک از عوارض نادر کاشت مو است. افرادی که سابقه اسکار کلوئید دارند کاندیدای مناسبی برای عمل کاشت مو نیستند.  

بیشتر بخوانید: هزینه کاشت مو

سوالات متداول عوارض کاشت مو

آیا احتمال مرگ در اثر کاشت مو وجود دارد؟

احتمال مرگ در اثر کاشت مو بسیار نادر است و اتفاق چندان معمولی نیست. 

آیا عوارض کاشت مو در زنان و عوارض کاشت موی سر در مردان مشابه است؟

بله عوارض کاشت مو برای مردان و زنان تقریبا مشابه است و چندان ربطی به جنسیت بیماران ندارد. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.