بهترین روش ها برای درمان جوش سر (روش های خانگی + دارویی)
جوش کف سر
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 24 دی ماه 1402

بهترین روش ها برای درمان جوش سر (روش های خانگی + دارویی)

یکی از انواع جوش، جوش پوست سر است که علت اصلی ایجاد جوش سر، مسدود شدن منافذ پوست است. اما گاهی علت این نوع آکنه ها دلایل دیگری است که ما در اینجا قرار است به بررسی علت و روش های درمان جوش سر بپردازیم؛ با ما همراه باشید. 

🎯 درمان جوش سر توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

علت جوش سر چیست؟

از جمله دلایل ایجاد جوش سر می توان به عدم شستشوی منظم موها و پوشیدن مداوم کلاه و روسری اشاره کرد. البته در برخی مواقع علت ایجاد این نوع جوش ها می تواند استفاده از محصولات نامناسب مو مانند شامپو، اسپری مو، ژل مو و …. هر نوع محصول نامناسب دیگری باشد. البته به غیر از موارد گفته شده دلایل جدی تر هم برای ایجاد جوش های روی پوست سر وجود دارد که عبارتند از:

فولیکولیت پوست سر: فولیکولیت پوست سر زمانی اتفاق می افتد که عفونت های باکتریایی، قارچی و حتی موهای زیر پوستی باعث التهاب فولیکول های مو شوند. فولیکولیت پوست سر باعث ایجاد جوش های بزرگ، قرمز و خارش دار در کف سر می شود. 

سبورئیک درماتیت: سبورئیک درماتیت در واقعی نوعی شوره است که باعث ایجاد جوش در پوست سر و پوسته های ریز و درشت می شود.

کیست پیلار: این نوع کیست ها نوعی کیست چربی در کف سر هستند که در نزدیکی ریشه مو ایجاد می شود و برخلاف جوش ها سر سفید نیستند. 

روش های درمان جوش سر در خانه

در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به پزشک را ندارید می توانید به روش های خانگی اقدام به درمان جوش پوست سر کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان تمامی تکنیک های درمان خانگی جوش سر را به صورت همزمان انجام ندهید؛ چرا که ممکن است به پوست سر شما آسیب جدی وارد کند. از جمله بهترین روش های رفع جوش سر در خانه عبارتند از:

از آب گوجه فرنگی استفاده کنید

گوجه فرنگی سرشار از اسید سالیسیلیک است و می تواند در رفع جوش پوست سر و تنظیم ph پوست موثر باشد. مقداری آب گوجه فرنگی را به کف سرتان بریزید و به آرامی پوست سرتان را با این ماده ماساژ دهید. پس از گذشت 5 الی 10 دقیقه موهایتان را با آب ولرم شستشو دهید. 

از سیر استفاده کنید

سیر به دلیل اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد می تواند در از بین بردن ویروس ها و قارچ ها و در نهایت درمان جوش سر موثر باشد. سه حبه سیر را در سه لیوان آب بجوشانید و سپس موهای خود را با آن بشویید. 

سیر

از شامپوی روغن درخت چای استفاده کنید

اگر به دنبال بهترین شامپو برای جوش سر هستید ما به شما شامپوی روغن درخت چای را پیشنهاد می کنید. این شامپو به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند در شادابی پوست و درمان جوش های سر موثر باشد. 

روغن نارگیل معجزه می کند

روغن نارگیل به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد در درمان جوش پوست سر معجزه می کند. پوست سر و موهای خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید و اجازه دهید حداقل یک ساعت این روغن روی موها و پوست سر شما باقی بماند و سپس با یک شامپوی معمولی موهای خود را بشویید. 

از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا یکی از گیاهان بسیار مفید برای درمان انواع مشکلات پوستی اعم از درمان جوش است. برای رفع جوش سر با آلوئه ورا، ژل این گیاه را از برگ هایش خارج کنید و هفته ای دو بار مقداری از آن را به پوست سرتان بمالید و پس از گذشت نیم ساعت موهایتان را بشویید. 

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند برای درمان جوش و متعادل سازی ph محیط پوست مناسب باشد. دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و با این ترکیب موهای خود را آبکشی کنید. 

استفاده از جوش ‌شیرین

جوش شیرین برای درمان فولیکولیت می تواند موثر باشد. جوش شیرین نوعی ضد عفونی کننده طبیعی است که با از بین بردن باکتری های پوست و چربی های اضافی پوست منجر به درمان جوش های سر می شود. 

یک قاشق غذاخوری جوش را با یک لیوان آب ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید و سپس با این محلول پوست سرتان را ماساژ دهید. پس از گذشت ده دقیقه موهایتان را با آب ولرم و شامپوی نرم کننده بشویید. 

استفاده از آبلیمو

آبلیمو سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک منبع آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. آبلیمو باعث از بین برفتن چربی های اضافی پوست سر و باکتری های پوست می شود. 

برای درمان جوش سر با آبلیمو نیاز است که دو قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک قاشق غذا خوری آب ترکیب کنید و سپس این ترکیب را به پوست سرتان بمالید، پس از گذشت نیم ساعت پوست سرتان را آب ولرم شستشو دهید. 

درمان جوش پوست سر با دارو

برای درمان هر گونه مشکل پوستی و مویی بهترین راهکار مراجعه به یک متخصص پوست و مو است که ریشه یابی و درمان جوش سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین دکتر جوش معمولا در وهله اول برای درمان جوش های سر داروهایی را به صورت خوراکی یا موضعی تجویز می کنند که از جمله رایج ترین داروها برای درمان جوش پوست سر عبارتند از:

نکته: ما این داروها را صرفا جهت افزایش اطلاعات شما معرفی می کنیم و به هیچ عنوان استفاده آنها بدون تجویز پزشک را توصیه نمی کنیم.

داروهای موضعی برای درمان جوش سر

اسید سالیسیلیک: شامپوهای ضد التهابی که در ترکیبات آنها از اسید سالیسیلیک استفاده شده است به عنوان شامپو جوش سر شناخته می شود. این نوع شامپوها به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارند برای درمان جوش های کف سر می تواند بسیار موثر باشند. 

اسید گلیکولیک: اسید گلیکولیک نوعی داروی موضعی دیگر برای درمان جوش کف سر است که بدون خشک کردن پوست سر آن را لایه برداری می کند. 

کتوکونازول یا سیکلوپیروکس: شامپوی کتوکونازول یا سیکلوپیروکس بهترین شامپو برای جوش سر است که در کاهش شوره سر هم موثر است. 

داروهای خوراکی برای رفع جوش سر

داروی ایزوترتینوئین: مصرف این نوع دارو باعث کوچک تر شدن اندازه منافذ و کنترل غدد چربی موجود در پوست سر می شود.

داروی بنزوئیل پراکسید: این دارو معمولا برای درمان فولیکولیت تجویز می شود و تنها در صورت تجویز پزشک شما مجاز به مصرف آن هستید. زیرا مصرف خودسرانه این دارو می تواند منجر به تغییر رنگ موهایتان شود. 

🎯 درمان جوش سر توسط پزشک متخصص با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

سوالات متداول

آیا جوش های سر باعث ریزش مو می شوند؟

فولیکولیت پوست سر یک خطر جدی برای ریزش موها نیست؛ اما در صورتی که برای درمان جوش سر اقدام نکنید، ممکن است التهاب بیشتر روزنه های مو در بلند مدت منجر به ریزش مو شوند.

کدام افراد مستعد جوش سر هستند؟

در صورتی که موهایتان بیش از اندازه چرب یا خشک باشد شما مستعد ایجاد جوش سر هستید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.