بوتاکس چیست؟ انواع، مراقبت ها، عوارض، نتایج
تزریق فیلر و بوتاکس مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 25 بهمن ماه 1402

بوتاکس چیست؟ انواع، مراقبت ها، عوارض، نتایج

یکی از روش های رایج و پرطرفدار جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک در سراسر جهان تزریق بوتاکس است. بیش از نیم قرن است که از بوتاکس در علم پزشکی استفاده می شود اما از این ماده به منظور جوانسازی و از بین بردن چین و چروک حدود 15 سال است که استفاده می شود. در ادامه با کلینیک زیبایی قوی سفید همراه باشید تا درباره اینکه بوتاکس چیست؟ چه مزایا و عوارضی دارد آشنا شوید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس (Botox) نوعی داروی تزریقی است که از سمی به نام آنوبوتولینومتوکسین A  به دست می آید و در صورت استفاده درست از آن کاملا ایمن و بی خطر است. از این ماده به منظور از بین بردن چین و چروک های صورت استفاده می شود؛ چرا که در اثر تزریق آن عضلات صورت تا مدتی فلج می شوند و سم بوتولینوم به طور موقت مانع از حرکت عضلات می شود.

بوتاکس

هدف از این نوع تزریق چیست؟

تزریق بوتاکس سیگنال های شیمیایی خاصی از اعصاب را مسدود می کند. این سیگنال ها بیشتر سیگنال هایی هستند که باعث انقباض عضلات می شوند. رایج ترین استفاده از تزریق این سم برای فلج کردن برخی از ماهیچه های صورت است که در شکل گیری چین و چروک  پیشانی و اطراف چشم نقش دارند (تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشم). از تزریق این سم همچنین برای درمان شرایطی و مشکلاتی که در عملکرد بدن ما تأثیر می گذارد استفاده می شود. برخی از بیماری هایی که با تزریق این نوع سم درمان می شوند عبارتند از:

  • دیستونیا: در این بیماری دردناک، عضلات گردن شما به طور ناگهانی منقبض می شود و باعث درد می شود.
  • تنبلی چشم: شایع ترین علت تنبلی چشم عدم تعادل در عضلات حرکت دهنده چشم است.
  • انقباضات عضلانی: برخی از بیماری های عصبی مانند فلج مغزی می توانند باعث شوند تا اندام شما به خودی خود حرکت کنند یا تکان بخورند. تزریق سم بوتولینوم این مشکل را برطرف می کند.
  • هایپرهیدروز: در این بیماری، شخص هنگامی که هوا گرم نیست دچار تعریق بیش از حد می شود که با تزریق بوتاکس زیر بغل این بیماری قابل کنترل است.
  • درمان میگرن با تزریق بوتاکس: اگر بیش از 15 روز در ماه میگرن را تجربه کنید، تزریق سم بوتولینوم ممکن است به کاهش دفعات سردرد شما کمک کند.
  • اختلال عملکرد مثانه: تزریق سم بوتولینوم همچنین می تواند به کاهش بی اختیاری ادرار ناشی از مثانه بیش فعال کمک کند.
  • پیچش چشم: تزریق سم بوتولینوم ممکن است به تسکین انقباض یا پیچش عضلات اطراف چشم کمک کند.

نواحی تزریق بوتاکس صورت

با توجه به کاربردهای متنوعی که سم بوتولینوم دارد مناطق تزریق آن هم با یکدیگر متفاوت هستند. اصلی ترین نواحی تزریق بوتاکس صورت عبارتند از تزریق در خطوط اخم، پیشانی، خطوط پنجه کلاغی، ابرو، اطراف لب، چانه و فک گردن است.

تزریق بوتاکس در خطوط اخم

خطوط اخم خطوط عمودی بین ابروها هستند. زمانی که خسته و عصبی هستیم این خطوط جلوه بیشتری دارند. با تزریق سم بوتولینوم در خطوط اخم چهره شما جوان تر و آرام تر به نظر می رسد.

تزریق بوتاکس در خط اخم

تزریق بوتاکس پیشانی

یکی از اولین نشانه های افزایش سن در پیشانی افراد ظاهر می شود. هر چه چروک پیشانی بیشتر باشد چهره پیرتر و خسته تر به نظر می رسد. از جمله دلایل ظهور خطوط پیشانی دلایلی مثل ژنتیک، افزایش سن، قرار گرفتن بیشن از حد در معرض نور خورشید، مصرف بیش از حد دخانیات و … نقش دارند. بوتاکس پیشانی از عمیق شدن چروک ها جلوگیری می کند.

تزریق بوتاکس پیشانی

تزریق بوتاکس در خطوط بینی

اگر در هنگام خندیدن یا زمانی که دهانتان را بیش از حد باز می کنید در قسمت بالای بینی چروک های ریزی دیده می شود. با تزریق بوتاکس در دو طرف بینی می توانید این خطوط را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل به بینی

تزریق بوتاکس ابرو

یکی از مشکلاتی که در اثر افزایش سن افراد شاهد آن هستند افتادگی ابرو است. البته برخی افراد به صورت ژنتیکی دچار افتادگی ابرو هستند. روش های مختلفی برای لیفت ابرو وجود دارد که یکی از این روش ها تزریق بوتاکس ابرو است.

تزریق بوتاکس ابرو

تزریق بوتاکس دور چشم

با افزایش سن خطوط اطراف چشم ما به مرور در هنگام لبخند نمایان می شوند که به آن خطوط پنجه کلاغی گفته می شود. این چروک ها منجر به پیر شدن چهره شما می شود که با تزریق بوتاکس به خطوط پنجه کلاغی می توان این چروک ها را از بین برد.

تزریق بوتاکس دور چشم

معرفی انواع بوتاکس

انواع بوتاکس بسیار متنوع هستند که از جمله مشهورترین مارک های Botox عبارتند از بوتاکس دیسپورت انگلیس (Dysport)، بوتاکس مصپورت ایران (Masport)، بوتاکس نورونوکس کره ای (Neuronox)، بوتاکس زئومین (Xeomin)، بوتاکس کنیتوکس (Conitox) و بوتاکس درماتوکس (Dermatox) که در ادامه درباره تک تک این برندها صحبت خواهیم کرد.

دیسپورت

یکی از مشهورترین مارک های بوتاکس در دنیا دیسپورت انگلیسی است. از این بوتاکس انگلیسی برای از بین بردن چین و چروک های صورت استفاده می شود.

بوتاکس دیسپورت یکی از قوی ترین محلول های بوتاکس در دنیا به شمار می رود که با سایر محصولات مشابه، تفاوت های زیادی دارد که یکی از تفاوت های دیسپورت با سایر انواع بوتاکس، محلول نوروتوکسینی که حاوی پروتئین است می باشد؛ که این پروتئین باعث عملکرد قوی دیسپورت به نسبت سایر بوتاکس ها می شود.

مسپورت

یکی دیگر از انواع بوتاکس که ساخت کشور ایران است اما از کیفیت بالایی برخوردار است بوتاکس مسپورت است. مصپورت بهترین مارک بوتاکس ایرانی است که با نمونه های مشابه خارجی رقابت می کند و در حال حاضر اکثر پزشکان ایرانی و حتی پزشکان سایر کشورها به خصوص کشورهای آسیایی از مصپورت برای از بین بردن چین و چروک های پیشانی استفاده می کنند. مسپورت علاوه بر اینکه به نسبت به نمونه های خارجی ارزان تر است بلکه از عوارض جانبی بسیار کمی نیز برخوردار است.

نورونوکس

یکی دیگر از بهترین مارک های بوتاکس، نورونوکس کره است. در حال حاضر بیش از 50 کشور در جهان از این محصول استفاده می کنند و از نظر کیفیت، ایمنی و قیمت بوتاکس یکی از بهترین گزینه ها برای پزشکان و بیماران است.

زئومین

یکی دیگر از بهترین انواع بوتاکس، زئومین می باشد که از آن برای از بین بردن چین و چروک های تمامی نواحی صورت استفاده می شود. یکی از تفاوت های اصلی زئومین با سایر نمونه های مشابه در نحوه نگهداری آن است؛ برای نگهداری زئومین نیازی نیست که آن را در دمای پایین قرار دهید به همین دلیل توزیع و نگهداری آن در کلینیک های زیبایی به راحتی انجام می شود.

کنیتوکس

بوتاکس کنیتوکس یکی از انواع بوتاکس چینی است که در دسته بهترین ها نیز قرار می گیرد. از کنیتوکس برای از بین بردن چین و چروک های تمام قسمت های صورت استفاده می شود.

درماتوکس

یکی از جدیدترین برندهای بوتاکس، درماتوکس است که از آن علاوه بر از بین بردن چین و چروک های پوست به منظور درمان جای زخم، منافذ پوستی و …. نیز استفاده می شود.

کاندیدای مناسب برای تزریق

تقریبا می توان گفت که تمامی افرادی که از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل هستند می توانند از مزایای بوتاکس بهره مند شوند. البته تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی ممنوع است. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های عضلانی مثل میاستنی گراویس هستند هم نمی توانند این تزریق را انجام دهند. از جمله کاندیدای مناسب این نوع تزریق عبارتند از:

  • افراد از سن 18 سالگی به بعد می توانند این نوع تزریق را انجام دهند.
  • افرادی که انتظارات واقع بینانه از نتیجه تزریق دارند.
  • در چندین روز گذشته از دستگاه های برنزه کننده مثل سولاریوم استفاده نکرده باشد.
  • افرادی که چروک های سطحی تا عمیق در صورت خود دارند.
  • پوست فرد نباید هیچ گونه التهاب یا عارضه ای داشته باشد.

بهترین سن بوتاکس

هر کسی دوست دارد در هر سنی زیباترین باشد و اهمیت بالای این موضوع در برخی افراد باعث شده است که این افراد در سنین کمی به سمت روش های جوانسازی و زیباسازی چهره بروند. برای مثال برخی از جوانان که در سنین 18 یا 20 سالگی اقدام به تزریق بوتاکس می کنند ممکن است برای پیروی از هیجانات خود این کار را انجام دهند.
به توصیه متخصصین بهترین سن بوتاکس بالای 30 سال است؛ زیرا در این سنین ذخیره چربی پوست کم شده و اولین علائم پیری به مرور روی پوست نمایان می شود.
البته تعیین زمان تزریق بوتاکس در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد؛ زیرا سبک زندگی، نوع پوست و نوع تغذیه افراد با یکدیگر متفاوت است. در واقع در هر زمانی که احساس کردید چروک های سطحی یا عمیق روی پوست شده ظاهر شده است می توانید نسبت به تزریق بوتاکس اقدام کنید. این چروک ها ممکن است در برخی افراد در سن 20 سالگی ظاهر شود اما در برخی دیگر در سن 35 سالگی.

عوارض بوتاکس 

تزریق سم بوتولینوم چنانچه توسط یک پزشک باتجربه انجام بگیرید نسبتاً بی خطر است. برخی از عوارض تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم آنفلوانزا
  • افتادگی پلک
  • عدم تقارن پوست
  • خشکی چشم یا ریزش اشک بیش از حد

اگر چه بسیار بعید است، اما ممکن است سم بوتولونیوم در بدن شما پخش شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض ساعت ها یا حتی هفته ها پس از تزریق بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • دشواری در صحبت کردن یا بلعیدن
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • منع تزریق سم بوتولونیوم در برخی شرایط خاص

پزشکان معمولاً تزریق بوتاکس در شیردهی و بارداری را توصیه نمی کنند. علاوه بر این سم بوتولینوم برای افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند مضر است.

پزشک خود را با دقت انتخاب کنید

بوتاکس فقط باید تحت مراقبت پزشکی تزریق شود. بنابراین بسیار مهم است که تزریقات به صورت دقیق انجام شود تا از عوارض جانبی جلوگیری شود. اگر این کار به طور نادرست انجام شود، Botox درمانی می تواند خطرناک باشد. برای این کار حتما و حتما به یک پزشک واجد شرایط در یک مطب یا کلینیک زیبایی خوب مراجعه کنید.

آیا امکان مرگ در اثر تزریق بوتاکس وجود دارد؟

به دلیل اینکه بوتاکس از نوعی باکتری ساخته می شود و در صورت تزریق دوزهای بالاتر بسیار سمی است، دور از ذهن نیست که برخی از مراجع کنندگان سوال کنند که آیا امکان مرگ در اثر تزریق بوتاکس وجود دارد؟

در جواب این سوال بایید بگوییم که در صورت تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص و استفاده از برندهای معتبر یک روش کاملا ایمن و غیرکشنده است. این دارو بیش از 20 سال است که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفته است و یکی از ایمن ترین روش ها برای جوانسازی پوست شمرده می شود. اما در صورتی که این تزریق زیبایی در مراکز غیرمعتبر و توسط افراد غیر متخصصص انجام شود احتمال بروز عوارض خطرناک یا حتی مرگ در اثر آن وجود دارد. در صورتی که پس از تزریق بوتاکس این علائم را تجربه کردید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • در صورتی که در هنگام تکلم دچار مشکل شدید.
  • اگر بلعیدن غذا برایتان سخت شده است.
  • در صورتی که تنفس برای شما دشوار شده است.
  • در صورت از دست دادن کنترل ادرار.
  • در صورتی که دچار اختلال بینیایی شده اید.

چگونه خود را برای تزریق آماده کنیم؟

از جمله توصیه های قبل از تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • قبل از هر چیزی اگر در طی چهار ماه گذشته هر نوع تزریق بوتاکس داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت مصرف شل کننده های عضلانی، قرص های خواب آور یا داروهای ضد حساسیت به پزشک خود بگویید.
  • علاوه بر این اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد چندین روز قبل از تزریق مصرف آنها را متوقف کنید تا خطر خونریزی یا کبودی شما کاهش یابد.

چه انتظاری قبل، حین و بعد از تزریق باید داشته باشید؟

قبل از تزریق

در اکثر افراد احساس ناراحتی زیادی در طول تزریق ایجاد نمی شود. اما ممکن است نیاز باشد تا پوست شما قبل از تزریق بی حس شود. این امر به خصوص اگر کف دست یا کف پا به دلیل تعریق بیش از حد تحت درمان قرار گیرد ضروری است. پزشک شما ممکن است از یک یا چند روش مختلف برای بی حس کردن ناحیه استفاده کند.

در طول تزریق

تزریق سم بوتولینوم معمولاً در مطب پزشک انجام داده می شود. پزشک شما از یک سوزن نازک برای تزریق مقادیر کمی از سم بوتولینوم به پوست یا عضلات شما استفاده می کند. تعداد تزریق های مورد نیاز بستگی به عوامل زیادی از جمله مساحت پوست و عضله دارد.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • شما نباید بعد از تزریق بخش های درگیر را تا 24 ساعت مالش یا ماساژ دهید. این کار ممکن است به جلوگیری از انتشار سم بوتولیسم به بخش های دیگر بیانجامد.
  • تا 4 ساعت دراز نکشید یا سرتان را خم نکنید.
  • مراقبت بعد از بوتاکس چندان سخت و دست و پاگیر نیستد و شما می توانید بلافاصله بعد از تزریق به فعالیت های عادی خود برگردید.

نتایج تزریق

تاثیر بوتاکس بعد از تزریق معمولاً یک تا سه روز پس از تزریق خود را نشان می دهد و بسته به هدف از تزریق ممکن است تا 3 ماه و یا بیشتر نیز دوام داشته باشد. برای اینکه نتایج به خوبی خود را نشان دهد و ماندگار باشد، باید بعد از چند ماه دوباره اقدام به تزریق کنید.

سوالات متداول

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم کدامند؟

برخی از عوارض کاملا طبیعی و زودگذر هستند که عبارتند از درد جزئی، کبودی، تورم و حالت تهوع. اما در صورت عدم تبحر پزشک ممکن است عوارض خطرناکی مثل افتادگی پلک، اختلال در بینایی، بی حسی هر دو چشم و … را ممکن است تجربه کنید.

چند روز بعد از بوتاکس صورت میشه مو رنگ کرد؟

شما 24 ساعت بعد از تزریق می توانید موهایتان را رنگ کنید.

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس کدامند؟

مناطق ممنوعه تزریق سم بوتولینوم عبارتند از روی ابروها، روی پلک ها، اطراف لب و بینی و روی گونه ها.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.