ترک پوستی چیست؟ دلیل، نشانه ها و روش های درمان آن
همه چیز درباره ترک های پوستی
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 15 بهمن ماه 1402

ترک پوستی چیست؟ دلیل، نشانه ها و روش های درمان آن

کربوکسی تراپی برای ترک پوستیهر کسی ممکن است در بخشی از بدن خود ترک پوستی یا استریا داشته باشد. تقریبا 90 درصد افراد روی پوست بدن خود ترک پوستی دارند. این ترک ها گاهی بسیار کم رنگ و روشن می باشند و برخی مواقع هم رنگ های تیره تر و ظاهر بزرگ تری دارند. 

استریاها هیچ خطری برای سلامتی بدن ایجاد نمی کنند و تنها روی ظاهر پوست تاثیر منفی می گذارند. به همین دلیل برخی از افراد به دنبال درمان ترک های پوستی خود هستند در این مقاله از کلینیک زیبایی قوی سفید همراه باشید تا با علت، علائم، روش های پیشگیری و درمان ترک های پوستی آشنا شوید. 

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی یا همان استریا نوعی از مشکلات پوستی رایج در بین اکثر افراد است. استریا زمانی تشکیل می شود که پوست به دلایل مختلفی به سرعت و به یکباره دچار کشیدگی شود. افزایش سایز و افزایش یا کاهش وزن به یکباره از جمله مهم ترین دلایل ایجاد ترک های پوستی است. 

این عارضه های پوستی به شکل خطوط فرورفته ای هستند که با لمس کردن می توان متوجه آنها شد. اکثر بانوان پس از بارداری به دلیل تغییرات ناگهانی وزن دچار ترک بارداری می شوند. همچنین این عارضه در نوجوانان نیز دیده می شود علت ترک پوستی در نوجوانی مربوط به رشد سریع بدن است. استریاها ممکن است در هر قسمت از پوست نمایان شوند اما بیشتر این ترک ها روی شکم، باسن، سینه، بازو و ران ایجاد می شود. 

علائم ترک پوستی چیست؟

اصولا استریاها به وضوح روی پوست مشخص هستند. البته شدت ترک های پوستی معمولا به سلامت پوست، نوع پوست، رنگ پوست و همچنین بخشی از پوست که دچار این عارضه شده است بستگی دارد. از جمله رایج ترین علائم ترک های پوستی عبارتند از:

  • خطوط و رگه های فرورفته روی پوست که از نظر طول و عرض با یکدیگر متفاوت هستند.
  • رنگ استریاها به نسبت رنگ پوست افراد می تواند متفاوت باشد و با رنگ های صورتی، قرمز، بنفش، متمایل به آبی یا قهوه ای روی پوست ظاهر می شوند.
  • معمولا استریاها به مرور زمان به خطوط سفید رنگ تبدیل می شوند.
  • قبل از ظاهر شدن استریا روی پوست معمولا افراد علائمی مثل خارش و سوزش را تجربه می کنند. 

علت ایجاد ترک پوستی چیست؟

دلایل اصلی ایجاد ترک های پوستی دو مورد است؛ این ترک ها یا در اثر کشش پوست ایجاد می شوند و یا اینکه افزایش میزان کورتیزول در بدن باعث ایجاد آنها می شود. کورتیزون هورمونی می باشد که به طور طبیعی غدد فوق کلیوی تولید می کند. افزایش بی رویه ترشح این هورمون باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و ترک خوردن پوست می شود. 

از طرفی معمولا افرادی که در خانواده خود سابقه این مشکل پوستی را دارند، بیش از سایر افراد مستعد ایجاد ترک های پوستی هستند. از جمله رایج ترین دلایل ایجاد استریاها عبارتند از:

  • بارداری
  • افزایش و کاهش وزن ناگهانی
  • رشد سریع بدن در دوران بلوغ
  • افزایش ترشح هورمون کورتیزول 
  • استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی
  • سابقه خانوادگی
  • ابتلا به برخی بیماری ‌ها مانند سندرم کوشینگ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع استریاها مشکلی برای سلامتی بدن ندارند اما در برخی مواقع ممکن است این ترک ها نشانه ای از یک بیماری خاص باشند. در صورتی که در کنار ترک های پوستی علائمی مثل افزایش ناگهانی وزن، ضعف عضلانی، نازک شدن پوست و احساس خستگی را تجربه کردید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که ترک های پوستی باعث کاهش اعتماد به نفس شما شده است بهتر است از یک دکتر پوست کمک بگیرید. 

بیشتر بخوانید: درمان اگزما

روش های درمان ترک پوستی در خانه

همان طور که گفتیم در اکثر مواقع استریاها ضرری برای سلامت شما ندارند و اصولا به مرور زمان به طور کامل از بین می روند. در بسیاری از بانوان ترک های پوستی ناشی از بارداری حدود 6 ماه پس از زایمان به مرور محو می شوند. اما ممکن است برخی از افراد از وجود این ترک ها روی پوست احساس ناخوشایندی داشته باشند و به دنبال درمان سریع ترک پوستی باشند. از جمله روش های درمان استریاها عبارتند از:

پوست خود را مرطوب نگه دارید

اولین کاری که برای پیشگیری و درمان استریاها می توانید انجام دهید؛ استفاده از مرطوب کننده های پوستی است. در مواقعی که پوست شما دچار سوزش یا خارش می شود، استفاده از مرطوب کننده ها برای جلوگیری از ایجاد استریاها می تواند موثر باشد. همچنین استفاده مداوم از مرطوب کننده های پوستی به مرور زمان باعث کم رنگ تر شدن ترک ها و جلوگیری از ایجاد استریاهای جدید می شود.

کرم از بین بردن ترک های پوستی

کرم ترتینوئین برای درمان ترک های پوستی می تواند بسیار موثر باشد. این کرم به تحریک کلاژن سازی پوست و افزایش حالت ارتجاعی پوست کمک شایانی می کند. 

کرم ترتینوئین برای ترک پوستی قرمز و صورتی رنگ می تواند بسیار مناسب باشد. شایان ذکر است که این نوع کرم ها ممکن است باعث تحریک پوست شوند و استفاده از آن برای خانم هایی که باردار هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. 

کرم هیالورونیک اسید هم می تواند در از بین بردن ترک های پوستی موثر باشد. این نوع کرم ها یکی از بهترین کرم های آبرسان است و در جلوگیری از خشکی پوست می تواند موثر باشد. کرم هیالورونیک اسید به بازسازی سلول های پوستی کمک می کند و به مرور زمان باعث از بین رفتن استریاها می شود. 

ژل آلوئه ورا

یکی از روش های رایج درمان ترک پوستی در خانه استفاده از ژل آلوئه ورا است. طبق تحقیقات انجام شده این ژل در بهبود جای زخم و کم رنگ شدن ترک های پوستی تاثیر بسیار زیادی دارد. استفاده از ژل آلوئه ورا علاوه بر اینکه در درمان ترک های پوستی موثر هستند بلکه از ایجاد ترک های جدید هم جلوگیری می کند. 

روش های پزشکی درمان ترک های پوستی

اگر به دنبال درمان قطعی ترک های پوستی هستید قطعا روش های پزشکی برای شما مناسب تر است؛ زیرا این روش ها زود بازده تر و البته اصولی تر هستند. از جمله روش های پزشکی درمان ترک های پوستی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: درمان قطعی ترک پا

لیزر

لیزر ترک های پوستی را با تحریک کلاژن سازی پوست به طرز چشم گیری کاهش می دهد. درمان ترک پوستی با لیزر اصولا برای افرادی موثرتر است که رنگ پوست تیره تری دارند. 

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن پزشک سطح پوست را با استفاده از کریستال های ریزی صیقل می دهد و پوست مجدد شروع به بازسازی مجدد می کند. در واقع به دلیل از بین رفتن لایه سطحی پوست با میکرودرم ابریژن ترک های پوستی هم محو می شوند.

لایه برداری شیمیایی

یکی از روش هایی که پزشک برای درمان استریا انجام می دهد، لایه برداری شیمیایی است. در این روش پزشک نوعی اسید مثل اسید گلیکولیک روی سطح پوست قرار می دهد و پوست را به صورت عمقی لایه برداری می کند. این کار باعث تحریک کلاژن سازی  پوست و همچنین کوچک تر شدن استریاها می شود. 

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی برای ترک پوستی به معنای تزریق گاز کربنیک به زیر آن نواحی از پوست است که به دلایل مختلف دچار استریا شده است. کربوکسی تراپی یک روش استاندارد است که مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا قرار گرفته است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.