روش های قطعی درمان جای جوش
روش های درمان جای جوش
درمان بیماری های پوستی مقالات سمیرا قابلی 0 نظر کاربران 6 دی ماه 1402

روش های قطعی درمان جای جوش

داستان درمان جوش و آکنه یک چیز است و داستان درمان جای جوش هم چیز دیگری. آکنه و جوش ممکن است به مرور زمان و به خودی خود از بین بروند اما جای جوش به این راحتی ها از بین نمی رود. خوشبختانه روش های بسیار زیادی برای درمان جای جوش صورت به روی کار آمده است. در این جا می خواهیم به چند نمونه از روش های خانگی و پزشکی درمان جای آکنه بپردازیم؛ با ما همراه باشید. 

🎯 پکیج درمانی انواع جای جوش با روشی کم تهاجمی با تخفیف و شرایط ویژه! (فرصت محدود)

انواع جای جوش و آکنه

برای از بیین بردن جای جوش اول باید بدانیم که این اثرات از چه نوعی هستند. اسکارهای به جا مانده از جوش به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • جای جوش فرورفته یا اسکارهای آتروفیک
  • جای جوش برآمده یا اسکارهای هایپرتروفیک

چهار نوع جای جوش داریم که در دسته بندی های بالا جای می گیرند که عبارتند از:

  • اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)
  • اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)
  • اسکار گرد یا چرخشی (rolling)
  • زخم‌ های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

بیشتر بخوانید: راه درمان جوش های گوشتی

به جز موارد گفته شده امکان دارد جای جوش به شکل یک زخم یا اسکار نباشد. در این حالت ممکن است جای جوش به شکل لکه های تیره باشد که به آنها هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب گفته می شود. لکه های تیره مسطح هستند و رنگشان ممکن است سیاه، قرمز، صورتی، بنفش یا قهوه ای باشد. 

درمان جای جوش فرورفته

اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick)

اسکار قندیلی که به آن اسکار آیس پیک و مثلثی هم گفته می شود، حفره ای باریک و عمیق است که تا داخل لایه میانی پوست ادامه دارد. ظاهر پوست افرادی که به این عارضه مبتلا هستند به شکلی است که گویا پوست با قندیل یخی یا ابزاری تیز سوراخ شده است. 

این نوع اسکارها حفره های کوچک، باریک و عمیقی را روی پوست ایجاد می کنند و در برخی مواقع منجر به بروز منافذ باز و بزرگی روی پوست می شوند. 

عکس اسکار قندیلی یا آیس پیک

درمان اسکار قندیلی

برش پانچی

 یکی از رایج ترین روش ها برای درمان این نوع جای جوش ها برش پانچی است. در این روش پزشک با ابزار مخصوص و کوچکی اسکار را برش می دهد سپس پوست را با استفاده از چسب های مخصوصی به هم می چسباند تا پوست ترمیم شود.

پانچ گرافتینگ

 از این روش برای درمان اسکارهای قندیلی و عمیق تر استفاده می شود. در این روش هم مانند برش پانچی اسکار برش داده می شود و زخم ایجاد شده با گرافت های پوستی پر می شود. پوستی که پیوند زده می شود اصولا از پشت گوش فرد برداشته می شود. 

برش پانچی و پانچ گرافتینگ ممکن است منجر به ایجاد اسکارهای کوچکی شوند اما چندان نمایان نیستند و به چشم نمی آیند؛ در هر صورت می توان این اسکارها را با لیزر به راحتی از بین برد. 

اسکار واگنی یا باکسکار (Boxcar)

اسکارهای واگنی به شکل ضایعات فرورفته گرد یا بیضی هستند که مانند استوانه دیواره های عمودی دارند. دهانه اسکارهای واگنی از اسکارهای قندیلی پهن تر است و پوست را به شکل ناهموار و سوراخ سوراخ در می آورد. 

عکس اسکار واگنی یا باکسکار 

درمان اسکار واگنی

پانچ گرافتینگ

درمان جای جوش های واگنی نیز مانند اسکارهای قندیلی با برش پانچی امکان پذیر است. این نوع اسکارها با روشی مشابه پانچ گرافتینگ هم قابل درمان هستند.

تزریق ژل

یکی از متداول ترین روش های درمان جای واگنی جوش تزریق فیلر است. از فیلرهای پوستی که از مواد مختلفی ساخته می شوند برای حجم دهی و جوانسازی بخش های مختلف پوست استفاده می شود. به دلیل اینکه اسکارهای واگنی فرورفته هستند با تزریق ژل پوست بالا می آید و هم سطح سایر قسمت های پوست می شود. 

این روش در مقایسه با سایر روش های رفع جای جوش، سریع تر، کم دردسرتر و آسان تر است. یکی از معایب این روش این است که موقتی است و تنها بین 18 ماه الی 24 ماه ماندگاری دارد. 

لیزر درمانی

درمان جای جوش با لیزر نیز بسیار رایج است. انواع لیزرهایی که برای از بین بردن جای جوش واگنی استفاده می شود لیزرهای سوزاننده و لیزرهای غیرسوزاننده هستند. 

لیزرهای سوزاننده مانند لیزر اربیوم یاگ و لیزر کربن دی اکسید فرکشنال هستند که خاصیت لایه برداری دارند که پس از لایه برداری، پوست شروع به ساخت بافت نو می کند و منجر به کاهش عمق جای جوش واگنی می شود. 

لیزرهای سوزاننده یا لیزرهای لایه بردار در یکدست شدن پوست بسیار موثر می باشند. از جمله معایب این نوع لیزرها دوره نقاهت نسبتا طولانی می باشد. این نوع لیزرها آسیبی به پوست وارد نمی کنند و تنها پوست را برای کلاژن سازی جدید تحریک می کنند. پس از کلاژن سازی بافت و رنگ پوست یک دست به نظر می رسد. از جمله بهترین لیزرهای غیر سوزاننده لیزر PDL می باشد. از این نوع لیزر به منظور رفع جای جوش، ضایعات عروقی و ماه گرفتگی استفاده می شود. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش های بلوغ

اسکار گرد یا چرخشی (Rolling Scars)

اسکارهای گرد یا چرخشی فرورفتگی های موجی شکل را در سطح پوست ایجاد می کنند. تفاوت این نوع اسکارها با اسکارهای واگنی در این است که مرز این نوع جای جوش به خوبی مشخص نیست و منجر به ناهموار شدن ناحیه از پوست می شود. 

عکس اسکار گرد یا چرخشی

درمان اسکار گرد

از جمله روش های موثر برای درمان این نوع جای جوش ها سابسیژن یا برش زیر پوست است. در سابسیژن پزشک تیغی مخصوص را وارد پوست می کند و رشته های فیبری را می برد که همین کار باعث یکدست تر شدن پوست می شود. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش های سر سیاه

درمان جای جوش برآمده 

اسکارهای برآمده اصولا روی شکم و کمر دیده می شوند و به طور خاص در آقایان بیشتر از بانوان مشاهده می شود. اما در کل اسکارهای هایپرتروفیک می توانند در هر کسی یا هر جای بدن ایجاد شود. 

بیشتر بخوانید: درمان جوش کمر

از جمله روش های رایج برای درمان جای جوش کمر و شکم که اصولا جوش های برآمده هستند عبارتند از:

  • کرم ‌های استروئیدی (کورتونی)
  • ژل‌ های سیلیکونی
  • کرایوتراپی 
  • لیزر PDL
  • تزریقاتی که منجر به تحلیل رفتن اسکارها می شود. 

روش های درمان جای جوش صورت خانگی

از جمله روش های درمان جای جوش صورت خانگی عبارتند از:

از بین بردن جای جوش با پوست پرتقال

به دلیل اینکه پوست پرتقال حاوی اسید سیتریک می باشد می تواند در از بین بردن جای جوش و البته شادابی پوست تاثیر داشته باشد. برای استفاده از پوست پرتقال برای درمان جای جوش بهتر است بعد از خشک کردن آن را تبدیل به پودر کنید و طبق دستور زیر پیش بروید:

  1. یک قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید.
  2. این ترکیب را به نواحی از صورت که جای جوش دارد بزنید.
  3. پس از گذشت 10 دقیقه پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

درمان جای جوش با آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند جای زخم و انواع جوش می تواند موثر باشد. برای از بین بردن جای جوش صورت با آلوئه ورا طبق دستور زیر پیش بروید:

  1. ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید.
  2. یک لایه نسبتا ضخیم از ژل روی نواحی از پوست که آسیب دیده است بزنید.
  3. بگذارید روی پوست خشک شود و نیازی به شستشوی آن نیست.

این کار را می توانید هر روز انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند در درمان جای جوش قرمز موثر باشد. از آنجا که قرمزی جای جوش به دلیل تجمع باکتری هاست؛ شما می توانید با استفاده از این روغن که خاصیت آنتی باکتریالی دارد، قرمزی جای جوش را از بین ببرید. برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان جای جوش قرمز طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • یک ترکیب با نسبت 1 به 9 از روغن درخت چای و آب با یکدیگر ترکیب کنید.
  • تکه ای پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و روی جای جوش های خود بزنید.
  • این کار را روزانه 1 الی 2 بار تکرار کنید.

کرم برای از بین بردن جای جوش

اگر به داروخانه مراجعه کنید و درخواست یک کرم برای از بین بردن جای جوش کنید، قطعا نمونه های بسیار مختلفی را به شما معرفی می کند. برخی از این کرم ها حاوی اسید سالیسیلیک هستند و برخی دیگری حاوی اسید لاکتیک یا هیدروکسی اسید. اما از میان همه اینها قوی ترین کرم برای از بین بردن جای جوش، کرم های ترتینوئین می باشند که البته قبل از استفاده از آنها حتما باید از یک دکتر جوش خوب مشورت بگیرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.